Mód­szer­ta­ni út­mu­ta­tó

Farsang, farsang, húshagyó - farsangi komplex foglalkozás

 

Ajánlott életkor:

  • óvodás  
  • iskolás 1-8. osztály 

Szükséges technika:

  • laptop
  • projektor
  • hangfal

Szükséges eszközök, kellékek: 

  • Néprajzi Múzeum Szamosháti fonó című kisfilmje 
  • Néprajzi Múzeum a Téli Ünnepkör hagyományaiból videóból a Kecskejáték című egyházaskozári felvétel 8:23-tól 13:45-ig 
  • Néprajzi Múzeum Busójárás Mohácson című film megtekintése és átbeszélése 
  • gólyaalakoskodókat ábrázoló laminált kép
  • színes szókártyák: 7 jeles nap és azok dátuma: 
    • Vízkereszt - január 6.
    • Kövércsütörtök, Zabálócsütörtök - mozgóünnep (2021-ben február 11.),
    • Farsangvasárnap, Sardóvasárnap - mozgóünnep (2021-ben február 14.),
    • Farsanghétfő - mozgóünnep (2021-ben február 15.),
    • Húshagyó kedd - mozgóünnep (2021-ben február 16.),
    • Hamvazószerda, Böjtfogadószerda, Szárazszerda, Aszalószerda - mozgóünnep (2021-ben február 17.), 
    • Csonkacsütörtök  - mozgóünnep (2021-ben február 18.),
  • tábla, blutek
  • fonott láda tele rongyokkal, maskarával, farsangi jelmezkellékkel (sálak, szoknyák, ruhák, mellények, régimódi nadrágok, fejfedők stb.)
  • zajkeltők: fakanalak, fém evőeszközök (kanalak), lábasok, fedők, illetve egyéb zajkeltők: dob, cintányér, bodzacsettegő, diócsörgő, zúzoló, rece-fice, szárduda, dióbrekegő,
  • kézműves-foglalkozáshoz szükséges eszközök, alapanyagok: farsangi nyuszifülhöz/bajuszhoz kevés gyapjú (1-2 kg) és Catania fonal (5-6 különböző színű guriga) szárdudához: japán keserűfű, kisfűrész, ráspoly, dörzsipapír, faragasztó, sütőpapír 
    • ez kb. 50 fő foglalkozására elegendő alapanyag

 

Tevékenységfajták:

  • beszélgetés
  • archív néprajzi film megnézése
  • énekes játék és mondóka
  • maskarázás, táncmulatság
  • kézművesség

 

Foglalkozás menete:

I. Közös éneklés

 A, a, a, a farsangi napokban..”

 

II. Beszélgetés a dal szövege kapcsán a farsangról

  • Milyen ünnep? (víg, vidám, mulatozós időszak, a bálok, mulatságok, lakodalmak ideje, helyszíne a kocsma, fonó, házak, később kultúrházak)
  • Mit csinálunk? (beöltözünk maskarába)
    • „A, a, a, a farsangi diákok, a farsangi diákok piros nadrágban járnak…” versszak kapcsán beszélgetés arról, hogy régen farsangi időszakban vettek csak fel feltűnő színű ruhadarabot, amúgy egyszínű, általában fekete posztónadrágban jártak, manapság, már általánosnak tekinthető, hogy fiúkat is látunk az utcán színes nadrágban…
  • Melyik az a másik versszak, ami utal a beöltözésre? (2. és 3. versszak)
    • „ből, ből, ből, 3 nagy keszkenőből, mind asszonyok, mind lányok, elől bögyöt csinálnak…”
    • Ilyenkor érdemes csak ezt a versszakot újból elénekelni, ha nem jönnek rá, így kis rásegítéssel elvezetjük őket a megoldásig.
    • Itt sok esetben értelmezésre szorul a bögy kifejezés, hogy az a madarak esetében az elülső, mellkasi rész, embernél a cici, mell.
  • Kiről, kikről szól ez a versszak? (nőnek öltözött férfiakról)
    • Nem a nőkről, asszonyokról, hanem a férfiakról, hiszen régi világban is az volt a legmulatságosabb jelmez, amikor férfiak nőknek, asszonyok meg férfinak öltöztek
    • Itt szemléltetés gyanánt vállalkozó szellemű fiúcskát kérünk, hogy jöjjön ki és egyszerű kellékeinkkel lánynak öltöztetjük a többiek előtt: sálat gyűrűnk pulcsija alá bögyként, szoknyát adunk rá, és fejére kendőt kötünk.

      Nagy kacagás: Régen is a szerepcsere, nők férfi ruhában, férfiak női ruhában volt az egyik legkedveltebb, legmókásabb jelmez

  • Mit csinálunk még farsangban? (evés, ivás)
    • „gé, gé, gé, öregasszony gégéje, öregasszony gégéje, sört, pálinkát bevenne…”

      „qú, qú, qú, a kakas kukorékol, szeretem a taréját, jó levesbe/metéltbe a nyakát…”

      Nagy evészet, ivászat időszaka: ilyenkor nagyokat eszünk, iszunk. Miért? A nagy evésekkel, ivásokkal a természetet is hasonló bőségre kívánták késztetni. Nagyböjti időszak előtt régen ez a féktelen zabálások időszaka volt. Ezzel természetet bőségre való bíztatása történt.

      Itt lehet kitérni arra is, hogy miért volt furcsa, hogy idős néni alkoholt iszik, mert régen asszonyok nem tehették be a lábukat a kocsmába, nem ittak, csak a farsangi időszakban volt megengedett. Ilyenkor sok mindent lehetett, amit máskor nem. „Felfordult világ”

  • Tyúkhúslevest említ a dal, de mi a legjellegzetesebb farsangi eledel? (fánk, rétes)
    • Farsangi fánk, csörögefánk. Kelttészta a bőséget jelképezi. A farsang jellegzetes étele, amelynek mágikus erőt tulajdonítottak. (Pl. Szerémségben azért sütötték, hogy a vihar ne vigye el a háztetőt.)

      A rétes is kedvelt étel, ami nyúlik, szerencsét hoz, és ha jól nyúlik és sok rétes fogyasztásától következő év bőségét remélték.

  kendők, szoknya

 

III. Farsang idejének megbeszélése, a farsangi időszak időbeli meghatározása szókártyák segítségével 

  • Mettől meddig tart? 
    • Karácsonyi ünnepkört követi és a húsvéti időszakot előzi meg, vagyis Vízkereszttől (január 6.) a húsvétot megelőző 40 napos nagyböjt kezdetéig, hamvazószerdáig (mozgóünnep) tart
    • Farsangfarka az utolsó 3 nap: farsangvasárnap, farsanghétfő és húshagyókedd
  • Szókártyák kiosztása, gyerekek időrendi sorrendbe állnak, majd táblára helyezik a kártyákat
    • Szókártyákkal úgy tudjuk interaktívvá, izgalmassá, játékossá tenni a foglalkozást, hogy a jelentkezők közül választunk. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy egy napnak van több táji elnevezése, vagyis szinonimákat is találnak, így van olyan elnevezés, mind „beszédes név”, ami ugyanannak a napnak területenként eltérő megnevezése, vagyis ha sorrendbe állnak, egymás „testvérei”, egy tömbbe álljanak, szorosan egymás mellé, társaik felé fordítva a kártyákat.
    • Ha megvan a helyes sorrend, a táblára helyezik a gyerekek a szókártyákat egymás alá időrendi sorrendbe, blutek segítségével, így vizualizáljuk az ismereteket és megismerkedünk a farsangi napok magyar nyelvben is elterjedt jellegzetes táji megnevezéseivel
    • Helyes sorrend: 
      • Vízkereszt
      • Kövércsütörtök / Zabálócsütörtök (farsangi ételek készítésének napja)
      • Farsangvasárnap / Sardóvasárnap
      • Farsanghétfő
      • Húshagyó kedd
      • Hamvazószerda/ Böjtfogadószerda / Szárazszerda / Aszalószerda
      • Csonkacsütörtök (amikor még el lehetett fogyasztani a farsangi maradékot)
  • Milyen évszakban van a farsang? (tél)   
  • Milyen nagyobb ünnep előzi meg? (Karácsony)  

 

IV. Mozgásos játék, télűzés zajkeltőkkel, zajongás, télkergetés

No, de mit is ünneplünk farsangkor? Tavaszvárás ősi örömünnepe. Télűzés

  • Mondóka segítségével körben menetelünk, foglalkozásvezető kereplője adja a jelt a zajongásra. Mikor másodszorra megszólal a kereplő, hirtelen el kell némulni.
    • „Sardó gyüjjön, hozzon meleget, micsodai meleget, nyári meleget!”
      • Ki az a Sárdó? Sándor alakváltozata! Sárdóvasárnap=húsvétvasárnap
    • „Sándor, József, Benedek, zsákban hozza meleget!”
  • Ugyanezt a játékot játszhatjuk télűző mondóka segítségével is:
    • „Hess innen te hideg tél, maskaránktól ijedjél, bánatunkat űzze tavasz, ki nem mulat az egy malac”

Game Die on WhatsApp zajkeltők

 

V. Film megtekintése az állatalakoskodás szemléltetésére:

Szamosháti fonó  

  • Videó megtekintése előtt érdemes felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy mire figyeljenek:
    • Kik a szokás szereplői?
    • Mi történik a filmben?
    • Hol játszódik?
      • Nem érdemes ennél tágabb megfigyelési szempontot adni, elég 2, maximum 3 kérdést feltenni!
  • Videó megtekintése után: 
    • Melyik 4 állatalakoskodás jelenik meg a filmben?  
      • gólya
      • kecske
      • medve

                             (A magyar nyelvterületen ez a négy állat jelenik meg leggyakrabban.)

  • További beszélgetési lehetőség, hogy kibontsuk, körüljárjuk a filmben látottakat: 
    • Hol játszódik a felvétel?
    • Kik a szereplői?
    • Mikor?
    • Mi történt akkor, ha felismerték a gólyát? Mi volt az íratlan szabály?
    • Mi volt a medve jelmeze és mit csinált?
    • Minden évben más öltötte magára ezeket a jelmezeket?
    • Mi történik a medvével?

Itt szemléltetőeszközökkel megjelenítünk egy 2 szereplős lovat lepedővel, vagy archív, laminált kép segítségével a gólyaalakoskodást.

 maskarás kellékeket tartalmazó láda

 

VI. Beszélgetés:

  • Hogy zajlik nálatok az óvodában, iskolában a farsangi mulatság?
  • Mit csináltok?
  • Kik vesznek részt rajta?
  • Mikor van?
  • Mindenki sorolja fel eddigi legjobban sikerült/legkedvesebb farsangi jelmezét.
  • Mi voltál VAGY mi szeretnél lenni az idén? 

Itt tipikus lányos és fiús jelmezeket hallhatunk. Lehetőség az összevetésre, régen milyen zsánerfigurák voltak: cigány, koldus, betyár, menyasszony, vőlegény, öregasszony, török, ördög…

 

VII. Rongyosbál, maskarázás

  • beöltözés az előkészített nagy kosárnyi holmiból

 maskarás kellékeket tartalmazó láda)

 

VIII. Énekes, mozgásos játékok

Ezeket a játékokat betehetjük bárhova, a vázlat bármelyik pontjára szabadon áttehető, ahol úgy érezzük a gyerekek mocorognak, jól esne nekik egy kis mozgás.

 

IX. Csúfolkodók

Ebben az időszakban szabad a csúfolkodás, tréfálkozás, kicsit többet és máshogyan szabad, mint egész évben. Felfordult világrend ünnepe. Nem bántó, hanem mindenkire vonatkozó csúfolódás

 

Lányok, lányok, földi boszorkányok, föld alatt laknak, békát szopogatnak!”

„Fiúk, fiúk, lyukas a bugyijuk.”

„Itt ezek a legények, szilvaízes lepények!”

 

Mondjátok azt, hogy üveg

„Üveg”- lekváros a füled!

Mondjátok azt, hogy diófa

„Diófa”- ugorj be a fiókba!

Mondjátok azt, hogy csütörtök

„Csütörtök”- Hátadon a kisördög!

 

Ismerkedés, udvarlás, lakodalmak időszaka és vénlány- és vénlegénycsúfolásé is

Vénlánycsúfoló ének:

„Elmúlott a hosszú farsang, búsulnak a lányok.

Ettől a sok búsulástól ráncos a pofájuk.

Nem tudsz férjhez menni, vőlegényt szerezni,

Vedd elő az olvasódat, kezdj el imádkozni!”

 

Húshagyó! Itt maradt az eladó!

Akinek van nagy lánya, Hajtsa ki a gulyára!

 

X. Énektanulás

 Ez az ember akkora, mint egy túrós putyina,:II

Hogy ne volna akkora, ha nem dolgozott soha:II

Ez az ember túrót árul, likas a feneke hátul,:II

Ez az ember dur-dur-dur, ha megrúgom, felfordul,

Béesik a bokorba, seggen csúszik pokolba!

 

 

Szókincsbővítés: putyina = túrótároló hordó

Milyen ember az, aki sohasem dolgozott? lusta

Likas =lyukas

 

XI. Hangszerbemutató

duda

Ha nincs kéznél egy jó dudás, akkor az alábbi hangszerbemutatók egyikét javasoljuk megtekinteni a gyerekekkel:

 

 

 

XII. Táncmulatság

dudásbál somogyi ugrós és csárdás

 

Csatolmány

A csár­dás nyol­ca­dik örök­sé­günk!

2024. december 4-én, Paraguay fővárosában, Asunciónban az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség Kormányközi Bizottságának 19. ülésszakaszán egy újabb magyar kulturális kincs nyerte el a világ figyelmét és elismerését, ami ezennel már a nyolcadik örökségünk. 

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!