Mú­ze­u­mi szek­ció

Gál Boglárka: Múzeumpedagógiai lehetőségek Házon belül és falakon túl

A 20 perces foglalkozás néhány interaktív, játékos feladaton keresztül megmutatja, hogyan hasznosítja a Hagyományok Háza jelenleg a kiállításokat múzeumpedagógia módszerével, rávilágít arra, hogy más nemzetközi múzeumok milyen eszközöket használnak a látogatók tanítására és néhány játék segítségével kitekintést ad arra, hogy a falakon túl milyen tanulási tevékenységet szervezhetünk a múzeumpedagógia módszerével.

 

Czingel Szilvia: Milyen a jó kiállítás?

A kiállítási tárgyak új értelmezése az európai és tengeren túli múzeumokban már korábban megkezdődött, amikor egy műtárgy nemcsak mint önálló tárgy/alkotás jelenik meg, hanem bemutatásán keresztül a múzeum válasza is láthatóvá válik. A műtárgyak alapfunkciójának láthatóvá tételével nemcsak a tárgyak formája és jelentése, hanem a kurátor (saját) intézményére vonatkozó kritikája és tudása is érzékelhető lesz a kiállításban. Ezzel párhuzamosan a tárgyak történetmesélő funkciója is kidomborodik. A jelentős gyűjteménnyel rendelkező, meghatározó társadalmi szereppel bíró magyarországi múzeumokban az elmúlt húsz-huszonöt évben lényegesen lassabban ment végbe az önreflexióra és az értelmező, a szokványostól eltérő funkciókra (is) épített muzeológiai fordulat, mint az elméleti szakirodalmat író és a gyakorlatot formáló nyugat-európai múzeumokban. Az intézmények társadalomformáló szerepe és társadalomkritikus hangja lényegesen alacsonyabb színvonalú, és a kurátori munka elméleti megalapozottsága csak lassan válik általában a magyar múzeumok intézményi stratégiájának részéve. Rengeteg fejlődnivaló van még általában ezen a területen. A londoni V&A és a British múzeumban szerzett tapasztalatok bemutatása a célja a műhelyfoglalkozásnak.

 

Varga Máté: OPENlucht - OPEN mind!

A hollandiai Arnhemben található Openlucht Museumban voltam intézménylátogatáson.

Hogyan működik, hogyan működtetnek?

Mit csinálnak másként és mit ugyanúgy?

Szemlélet- és izlésformáló élménybeszámoló sok képpel és még több dilemmával és kérdéssel!

 

Vissza a program oldalára

Ti­ze­dik al­ka­lom­mal ad­ták át a Hal­mos Bé­la-dí­ja­kat

A nemzeti összetartozás napján, Halmos Béla születésnapján tizedik alkalommal adták át a Hagyományok Háza színháztermében a róla elnevezett vándordíjat és emlékérmet. Az idei évben a Halmos Béla-díjat Pusko Márton hegedűs nyerte el, míg a Halmos Béla emlékérmet Szűcs Sándor népzenész, közösségszervező vehette át. A rendezvény a Hagyományok Háza, a Hagyományok Háza Baráti Köre és a Petőfi Kulturális Ügynökség gondozásában működő Halmos Béla Programiroda közös szervezésében, a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.

Meg­je­lent a Hor­go­si nép­da­lok

A Virágos kert a horgosi nagytemplom című kiadvány Horgos és a hozzá tartozó Királyhalom (Bački Vinogradi) magyar közösségeinek népdalhagyományát mutatja be. A szerzők, Németh István és Juhász Gyula a tudományos alaposságot, a forráskritikát és a közösségi hagyománytiszteletet példás egyensúlyban érvényesítették munkájukban. 

Ta­nul­ha­tó ha­gyo­mány, él­he­tő hi­va­tás

Napjainkban, amikor a hagyományos tudás átadásának természetes útjai – a családi tradíciók, közösségi minták és élő példák – visszaszorulóban vannak, különösen fontos téma, hogy miként örökíthetők tovább a kézművesség, a népi előadóművészet és a népművészet értékei.

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!