Projekt neve | Rövid ismertető |
Ifjúsági közösségek fejlesztése | A projekt időtartama alatt megvalósuló fejlesztő folyamat és a hálózati együttműködés kialakításának folyamata két fő részből áll: 1. Három megyében egy-egy ifjúsági közösség fejlesztésére fókuszáló tréningeket tartunk. A tréningek során közösségfejlesztésre, kommunikációs ismeretekre, valamint rendezvényszervezői, animátori ismeretekre kerül a hangsúly, melyeken belül kiemelt szerepet kapnak a csoportdinamikai ismeretek, élménypedagógiai módszerek valamint a disputa technikájának elsajátítása. A tréningek tartalmi elemeiben megjelenik a honismeret, hagyományőrzés, mint identitástudat alakító tényezők. 2. Három megyében öt napos táborokat szervezünk, melyek keretében három hazai ifjúsági közösség és két határon túli ifjúsági közösség delegációjának találkozása valósul meg. A résztvevők tapasztalatot cserélnek, kulturális és közösségépítő jó gyakorlataik megosztása is történik, érdekérvényesítésről, civilesedésről, önkéntességről, pályázatírásról kapnak ismereteket, projekt tervezést, közösségi tervezést tanulnak, majd utóbbi ismeretek gyakorlati elsajátítását bizonyítandó megterveznek és létrehoznak egy kulturális, hagyományőrző témájú projektet, mely a vendéglátó települési közösség bevonásával, a közösség javát szolgálja. |
Értékfeltárás és értékmentés mozgóképes eszközökkel | 2018, 2019 és 2020 februárjában pályázatot hirdetünkk az általános- és középiskolás korosztály számára, melynek lényege, hogy maximum 10 perces kisfilmben mutassák be, számukra mi bír értékkel azon a településen, ahol élnek. A kisfilmekkel kapcsolatban a témán és az időkorláton kívül semmilyen megkötés nincs. A pályázatra maximum 3 fős csoportok nevezhetnek, és a hazai mellett szlovákiai és romániai oktatási intézményekben tanuló fiatalok bekapcsolódását is lehetővé tesszük. A beérkezett kisfilmeket zsűrizzük, és a legjobbnak ítélt 20 kisfilm alkotója egy 5 napos mozgóképes bentlakásos táborban vehet részt Somogyfajszon. |
Hálózatépítés és helyi kulturális identitás erősítése a bábművészet eszközével | A tevékenység keretében hálózatépítő, tapasztalatcserét ösztönző találkozókra kerül sor a megszólított bábcsoportvezetők, csoportok között. Továbbá a csoportvezetők bevonásával és szakmai támogatásával új közösségek alakulnak, amelyek a bábművészet eszközével dolgozzák fel a helyi hagyományokat (helyi értékek, legendák, népmesék): a folyamat során a kis közösségek generációs párbeszéd keretében értékfeltáró tevékenységet végeznek. A folyamatot a határon túli közösségek bevonásával nagyszabású találkozó zárja, ahol az elkészült alkotások bemutatásra kerülnek. |
Híres írók, költők emlékének életben tartása | Annak érdekében, hogy a projekt céljaihoz illeszkedve a magyarság mélységeiben ismerhesse meg irodalmunk nagy teljesítményeit, a híres szerzők életművének élővé tételét kreatív, innovatív tudásmegosztó műhelyeket, játékos vetélkedőket, valamint alkotótábort szervezünk. E programok során az adott író, költő munkásságát minél színesebben, részben a mai kor megváltozott információfogyasztási és percepciós szokásaihoz igazodva, részben az érdeklődők meglévő tudását mozgósítva mutatjuk be. |
Ifjúsági Értékőr Program továbbfejlesztése a Kárpát-medencében |
|
Közösségi értékfeltárás a Kárpát-medencében |
|
Kultúraalapú gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó hagyományos népi mesterségeket népszerűsítő konferencia és rendezvénysorozat | Konferencia keretében szakmai előadásokkal és a kultúraalapú gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó népi kismesterségeket bemutató dokumentumfilmek vetítésével készülünk annak érdekében, hogy minél szélesebb körben felhívjuk a figyelmet a hagyományos népi mesterségek újraélesztésének és népszerűsítésének fontosságára. Ez a rendezvény indítása az országos tematikus tudásmegosztó rendezvények sorozatának, melyeket 9 időpontban valósítunk meg a tárgyalkotó népi kézművesség 21. századi lehetőségeinek megismertetésére, négy témacsoportban, 2 különböző régióban, összesen 9 alkalommal |
Népfőiskolai Vándorakadémia | A projekt céljaihoz illeszkedve a hazai és külhoni népfőiskolák és tervezett népfőiskolák munkatársaival együttműködve olyan népfőiskolai szervezeteket keresünk fel, ahol a képzés és művelődés együttesen jelenik meg, és a civilség és önkéntesség a munkájuk alapját képezi. A program vándorakadémiaként működik. |