Szín­ház­pe­da­gó­gi­ai prog­ram

Színházpedagógiai program a Hajnali Hold című előadáshoz

2025 tavaszán általános- és középiskolásokat megszólító Táncoltató programunk keretében újabb előadáshoz kínálunk előkészítő és feldolgozó foglalkozásokat
A háromlépcsős színházpedagógiai program a Hajnali Hold c. színpadi produkció köré épül, melyet 9-12. évfolyamos csoportok számára ajánlunk. Célunk ezúttal is, hogy a fiatalokat közelebb hozzuk a táncszínház műfajához, így befogadhatóvá és átélhetővé váljon számukra az a sokrétű hagyomány, mely a jelenünket is alapjaiban határozza meg.

A foglalkozásokra az előadás megtekintése előtti, illetve utáni egy – legfeljebb két – héten belül kerül sor, a pedagógussal egyeztetve az időpontot. A foglalkozások helyszíne az osztály tanterme. Az előkészítő foglalkozás 90, a feldolgozó pedig 45 perces. 

A táncszínházi produkcióhoz a kodályi életmű szolgál hivatkozási alapul, zenei keretét az ő, illetve kortársa, Bartók Béla kompozíciói, valamint a zeneszerző által gyűjtött népdalok alkotják. 
A színpadon pedig gazdagon árnyalt, lírai-asszociatív képek teszik teljessé az élményt, melynek során emberi kapcsolatok kialakulását, azok elvesztését, örömöket és bánatokat, valamint a mindennapok és ünnepek rituáléit követhetjük nyomon. 
A foglalkozások is a zenei élményből indulnak ki, a befogadói attitűdöt kreatív alkotási folyamattá alakítva, a képek, dinamikus térinstallációk, mozdulatok és a tánc világába kalauzolva el a fiatalokat. A foglalkozásokon az alkotók közül táncosok és zenészek is részt vesznek, hogy a művész és közönsége közötti távolságot leküzdve valódi, személyes kapcsolódás lehetőségét tudjuk kínálni.
 

Az előkészítő foglalkozáson a zene befogadói élményét fordítják át a drámapedagógusok közös alkotássá. A zene egyszerre absztrakt és érzéki, szavakkal sokszor alig kifejezhető élményt nyújt, így a foglalkozás is elsősorban a kreatív zenei gyakorlatokra, a zene vizualizációs technikáira épít, melyekből mozdulat- és táncművészeti kompozíciókat hoznak létre a résztvevőkkel, az ő személyes érdeklődésük, asszociációik mentén. 
Fontos, hogy ezt az egyenrangú viszonyt művészet és néző között minél több fiatal megtapasztalhassa, hiszen az iskolai évek után már saját maguknak kell megtalálniuk azokat a műalkotásokat, melyek az életük kiemelt szereplőivé válhatnak. Eközben arra is figyelünk, hogy a csoport ráhangolódjon a produkció zenei és táncszínházi formanyelvére, hogy az előadás befogadása minél zökkenőmentesebb, magától értetődőbb legyen a számukra.

A feldolgozó foglalkozás már sokkal inkább épít a befogadói élményekre, azokat igyekszik felfejteni, megoszthatóvá tenni. Ezen az alkalmon nyílik lehetőség a fiatalok hagyományhoz való viszonyának felfejtésére is, legyen az zenei, népi, történeti, családi hagyomány. 
Meddig él a múlt? Mi határozza meg belőle a jelenünket? Mitől marad valami velünk, és mit jelent a felejtés? Mi dolgunk a saját és az előző generációk múltjával? Mit jelent a közösségvállalalás? Hogyan jön létre és tartható meg egy közösség? Hogyan oldhatja fel ez a magányt?

A foglalkozásokon résztvevő táncosok jeleneteket mutatnak az előadásból, melyeket a fiatalok szabadon értelmezhetnek, hogy megérezhessék a befogadói autonómia fontosságát, mely nélkül egyetlen művészeti alkotás sem válna teljessé. A zenészek pedig a zenei hagyomány egyes mozzanatait emelik ki, és értelmezik a csoporttal.

Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam

A program választható időpontjai jelentkezési adatlapunkon érhetők el, ide kattintva:

JELENTKEZÉSI LAP
 

 

A csár­dás nyol­ca­dik örök­sé­günk!

2024. december 4-én, Paraguay fővárosában, Asunciónban az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség Kormányközi Bizottságának 19. ülésszakaszán egy újabb magyar kulturális kincs nyerte el a világ figyelmét és elismerését, ami ezennel már a nyolcadik örökségünk. 

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!