The tra­di­ti­o­nal folk at­ti­re as a sign

Folk attires used to play an essential role in social contact. In peasant culture, it was a vital communication code that indicated belonging to a community, but it also referred to the socio-economic status of the individual, their ethnicity, religious affiliation, occupation or even age. It reflected the significance of the event when it was worn (religious festivities, extraordinary family events, etc.) and its emotional characteristics (grief, joy). The ceremonial dresses differed according to the festive occasion held in the village. In everyday life, a peasant worked in the fields in certain clothes and went to the city in different ones, which was the so-called "going about" attire. One of the characteristics of the folk costume was its rigidity and meticulously regulated expressiveness. 

Fashion relies on the need to indicate both belonging and uniqueness in the same way as folk attires do, but it represents the rapid change of distinctive signs, the consequent devaluation, and the changing patterns of behaviour and action. It is driven by the desire to identify with a higher-ranking group, but the broader the social stratum that wears it, the more it ceases to be fashionable. It loses its value precisely because it is used by many, with whom the initiating group does not want to identify, so it "goes out of fashion" thanks to the pace of its spread. 

In the case of traditional costumes, new variations in the use of materials and the way of making and decorating were presented by how the youth was dressing. The innovations that appeared in the costume can be reconstructed based on the attires of the youth. Can folk costumes be in fashion? As long as it remains a folk attire and can express a rich system of signs through its regulated manner, it cannot be regarded as such. It can turn fashionable only after it ceases to be systematic and functional, and its social acceptance disappears.

Meg­je­lent a Hor­go­si nép­da­lok

A Virágos kert a horgosi nagytemplom című kiadvány Horgos és a hozzá tartozó Királyhalom (Bački Vinogradi) magyar közösségeinek népdalhagyományát mutatja be. A szerzők, Németh István és Juhász Gyula a tudományos alaposságot, a forráskritikát és a közösségi hagyománytiszteletet példás egyensúlyban érvényesítették munkájukban. 

Ta­nul­ha­tó ha­gyo­mány, él­he­tő hi­va­tás

Napjainkban, amikor a hagyományos tudás átadásának természetes útjai – a családi tradíciók, közösségi minták és élő példák – visszaszorulóban vannak, különösen fontos téma, hogy miként örökíthetők tovább a kézművesség, a népi előadóművészet és a népművészet értékei.

Ti­ze­dik al­ka­lom­mal ad­ták át a Hal­mos Bé­la-dí­ja­kat

A nemzeti összetartozás napján, Halmos Béla születésnapján tizedik alkalommal adták át a Hagyományok Háza színháztermében a róla elnevezett vándordíjat és emlékérmet. Az idei évben a Halmos Béla-díjat Pusko Márton hegedűs nyerte el, míg a Halmos Béla emlékérmet Szűcs Sándor népzenész, közösségszervező vehette át. A rendezvény a Hagyományok Háza, a Hagyományok Háza Baráti Köre és a Petőfi Kulturális Ügynökség gondozásában működő Halmos Béla Programiroda közös szervezésében, a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!