Szak­mai él­mény­nap gyer­mek­kul­tú­ra mes­ter­sza­kos hall­ga­tók­nak

A néphagyomány alkalmazásának mai, jó gyakorlatai

PROGRAM
9.30: Érkezés, regisztráció
10.00-10.45: ELŐADÁS, Karsai Zsigmond terem

Sándor Ildikó: Útravaló – néphagyomány alapú enkulturáció (tartalmak, módszerek, munkaformák)

Az előadás a Hagyományok Háza gyermekfoglalkozásait, felnőttképzéseit és az ezekhez szorosan kapcsolódó módszertani műhelymunkát mutatja be abból a szempontból, hogyan lehet a népi műveltséget a kortárs gyermekkultúra részévé tenni.

10.45-11.30: MESEMONDÁS, Karsai Zsigmond terem

Fábián Éva mesél

Dusa Gábor fotói

11.30-12.00: KIADVÁNYVÁSÁR, Halmos terem
12.00-13.00: EBÉDSZÜNET
13:00-15:45 MŰHELYMUNKA, (gyakorlati foglalkozások) csoportbontásban, Dobi Pál, Kiss Márton Zsolt, Kocsis-Pintér Borbála, Gál Boglárka vezetésével

A jelentkezés javasolt határideje: 2025. február 14. 16.00

13.00-13.45: Néptánc/Kézművesség 1./Kézművesség 2./Múzeumpedagógiai foglalkozás

14.00-14.45: Néptánc/Kézművesség 1./Kézművesség 2./Múzeumpedagógiai foglalkozás

15.00-15.45: Néptánc/Kézművesség 1./Kézművesség 2./Múzeumpedagógiai foglalkozás

Előzetes jelentkezést kérünk a műhelymunkákra: Jelentkezés Lezárult !

VÁLASZTHATÓ MŰHELYMUNKÁK
Néptánc, Színházterem

Kiss Márton Zsolt: Játsszunk táncot! Dudán közreműködik: Bese Botond

A népi játékot, néptáncot, mint a szellemi népi kultúra részét, közösségi művészetnek tekintem. Pedagógusként mindig is fontos volt számomra, hogy tanítványaim az oktató-nevelő munka során művészeti perspektívát is kaphassanak. Szükséges ez ahhoz, hogy a néptáncban, mint mozgásformában egy művészeti önkifejezési eszközt is birtokoljanak/gyakoroljanak. Amikor például a sokszor, sokat emlegetett improvizációnak a mibenlétét keressük, éppenséggel a művészet, mint önkifejezési eszköz szellemi kérdéskörével is számot kell vetnünk. Pedagógiai alapállásom, hogy a pedagógus nem autoriter személy, sokkal inkább facilitátora tanítványai fejlődésének; legfőbb feladata a fejlődés lehetőség-feltételeinek megteremtése. Eszközöket és módszereket biztosítani tanítványai számára önmaguk és a világ megértéséhez. Mindez annak felismeréséből fakad, hogy a gyermeknek létmódja a játék, és ehhez képest a játékot nem pedagógiai eszközként, hanem éppenséggel pedagógiai módszerként érdemes használni.

Kézművesség 1., Szövő műhely

Kocsis-Pintér Borbála: Rojtos nyaklánc szövése

A foglalkozás során a résztvevők egyszerűen elkészíthető, mutatós gyapjú nyakláncot szőnek szádfán. A gyakorlati feladat célja a hagyományos vendégrojt megismertetésén túl a finommotorikus, illetve a páros munkaformához szükséges társas kompetenciák fejlesztése.

Kézművesség 2., Bőrös műhely

Dobi Pál: Gyí, paci, paripa…

A nemzeti ünnepre készülve kukoricaszárból lovacskát készítünk (csuhé sörény, dió zabla).

Múzeumpedagógia, Maácz László galéria

Gál Boglárka: Nézd kézzel, lásd szívvel!

A foglalkozáson interaktív játékokkal, tapintható tárgyakkal a mézeskalács-készítés hagyományát, fazekasságot, nemezelést és a pásztorélethez kapcsolódó népművészetet járjuk körül. A kiállítás és a foglalkozás adhat tudást, élményt, örömet, a koncentrált figyelem mellett felszabadultságot, vidámságot és sikerélményt. 

15 perc szünet

16.00-16.20: ELŐADÁS, Karsai Zsigmond terem

Dobi Pál – Kézműves technikák és természetes anyagok alkalmazása az óvodában

16.20-16.40:  LEVEZETÉS, Karsai Zsigmond terem

Kocsis-Pintér Borbála: Szuszék – újítás, kísérletezés a népi kézműves és játszóházas gyakorlatban. (Bemutató-foglalkozás)

Ismerkedés a „Szuszék” bútorépítő-játékkal. A felhasználó ládát építhet egy hagyományos illesztési technika, a csapolás fortélyainak megismerésével, másrészt, mivel a sarokpilléres bútorok eredete az ókorig nyúlik vissza, az építő a játék segítségével tapasztalati úton ismerheti meg a bútortörténet egy fontos állomását. Az építőjáték fejleszti a logikai gondolkodást és a finommotorikát is.

16.40-16.50: Összegzés - Németh Nóra
17.00-18.30: ÉLŐZENÉS TÁNCHÁZ, Átrium

Aprók tánca (Zsuzsánna-napi pacsirtabál) 

Közreműködnek: Szerényi Andrea (játék és tánc), Gundy Kristóf (tekerőlant), Dobi Pál (kézművesség)

SZABADPROGRAM

Folk Fashion – Divat a folklór című kiállítás megtekintése 

A kiállítást megtekinthető megvásárolt belépőjeggyel nyitvatartási időben 10-18 óra között.

KÖZREMŰKÖDŐK
dr. Sándor Ildikó

A Közművelődési és tudományos szakcsoportot vezeti, a Magyar Táncművészeti Egyetem docense, számos más intézményben tanít néprajzot. Az ELTE Bölcsészettudományi karán szerzett diplomát magyar nyelv és irodalom középiskolai tanár - etnográfus szakon, majd ugyanitt PhD fokozatot magyar és összehasonlító folklorisztikából. Egyetemi évei óta tart gyerektáncházat, ennek köszönhetően a népi játékok avatott ismerője elméletben és gyakorlatban. A táncház-mozgalom története és módszertani kérdései, a néphagyomány napjainkban való továbbadásának módszertana áll szakmai érdeklődése középpontjában.

Fábián Éva

Liszt-díjas népi ének tanár, énekes, mesemondó előadóművész. A Budapesti Tanítóképző Főiskola óvó szakán és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola népi gyermekjáték, néptáncpedagógus, hagyományismeret tanár szakán szerezte diplomáit. 1975-ig a Tolna Megyei Bukovinai Székely Hagyományőrző csoport majd a Kalamajka zenekar és az Egyszólam zenekar énekes-gardonos mesemondója. 1978-ban az Országos Röpülj páva! népművészeti vetélkedő különdíjasa, a tolna megyei bukovinai székelyek első helyezettjeként. A Népművészet Ifjú Mestere cím birtokosa, 2009-ben Életfa-díjat, majd az Oktatási és Kulturális Minisztérium életmű-díját kapja. 1999-től az Óbudai Népzene Iskola népi ének tanára, oktat a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. A Hagyományok Házában hagyományos mesemondást és népi éneket tanít, rendszeres közreműködője gyermekprogramjainak (Találkozás a néphagyománnyal, Rendhagyó tánc- és drámaóra).

Bese Botond 

Népzenetanár, hangszerkészítő, a magyarországi dudazene kiváló előadója, oktatója, képviselője - a Népművészet Ifjú Mestere cím birtokosa. Elévülhetetlen érdemeket szerzett a dudazene oktatása terén, melynek bázisa a gödi Búzaszem Iskola. Tehetséges tanítványai közül mára többen a Liszt Ferenc Zeneakadémia Népzene tanszékének hallgatói.

Dobi Pál

Óvodapedagógus. Oktató, nevelő munkája a magyar néphagyományból kiindulva, az esztendő ünnepeinek körfogásán, a népi kézműves eljárások felhasználásán és a paraszti világ ökologikus szemléletének átadásán alapszik. A Hagyományok Háza felnőttképzéseinek és gyermekprogramjainak rendszeres előadója.

Kiss Márton Zsolt

A hagyományismereti foglalkozások elméletével és gyakorlatával foglalkozó Lipinka program társalapítója. A Babes-Bolyai Tudományegyetem Hermeneutika és kultúra mesterszakán diplomázott 2003-ban, majd 2024-ben a Magyar Táncművészeti Egyetem néptáncpedagógus mesterszakán tett abszolutóriumot. A Hagyományok Háza Hálózat népi játékos, gyermektáncos felnőttképzéseinek rendszeres előadója.

Kocsis-Pintér Borbála 

Pedagógus, szőnyegszövő, szövő- és fonóeszköz készítő, a Fehérvári Kézműves Egyesület tagja. Az elmúlt években a tanuláson és a tanításon kívül minden idejét a szövésnek és a hagyományos szövő- és fonóeszközök megismerésének és újraalkotásának szenteli. MMA ösztöndíjasként célja az, hogy saját eszközei használatával bővítse a hazai kézműves textilkultúra visszatanításának módszereit, illetve a tanulni vágyók által megszőhető tárgyak körét.

Gál Boglárka

A Magyar Népi Iparművészeti Múzeum munkatársa. A múzeumpedagógia műfajával 2008-ban találkozott először és olyan hatással volt rá a múzeumi interaktív tanulás lehetősége, hogy tanulmányait ettől kezdve ez határozta meg. 2011-ben néprajz, 2015-ben hon- és népismerettanári, 2017-ben múzeumpedagógiai szaktanácsadó diplomát szerzett. 2017 óta a Hagyományok Háza múzeumpedagógusa. Célja, hogy a betérő gyerekcsoportok játékosan, interaktív formában szerezhessenek ismereteket a népi iparművészeti tárgyakról és a múzeumi gyűjteményről.

Németh Nóra

A Közművelődési és tudományos szakcsoport munkatársa. Diplomáit az ELTE Tanító és Óvóképző (művelődésszervező), illetve a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi karán (etnográfus) szerezte. A Hagyományok Háza gyermekprogramjainak szakmai felelőse (Találkozás a néphagyománnyal, Figurás néptáncos bérlet, Rendhagyó óra sorozat, Lázár Ervin Program, Add tovább! tábor), valamint a néphagyomány mai alkalmazásának módszertani kérdéseivel, jó gyakorlataival foglalkozó továbbképzések, országos hatókörű és határon túli programok vezetője (HH Módszertani Napok, Képzők képzője, Kárpát-medencei Óvodafejlesztési Program ). Éveken át tartott népi játék és néptánc foglalkozást óvodában, tanít táncházakban, népzene- és néptánctáborokban, illetve táncegyütteseknél. 

Általános információ és tájékoztatás

A Hagyományok Háza a képzéssel kapcsolatban kizárólag írásban ad felvilágosítást a jelentkezők részére.

További információ a HH-tól a nemeth.nora@hagyomanyokhaza.hu e-mail-címen kérhető.

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!