„Ma van Húsvét napja” - Húsvéti komplex foglalkozás
Ajánlott életkor:
- óvodás
- iskolás 1-8. osztály
Szükséges technika:
- laptop
- projektor
- hangfal
Szükséges eszközök, kellékek:
- Néprajzi Múzeum: a Tavaszi Ünnepkör hagyományaiból című videójának részletei (Barkaszentelés, Kiszehajtás, Zöldágjárás és Locsolkodás) közül szabadon válogatva
- tojásírókázós és tojásberzselős, húsvéti pászkaszentelős, locsolkodós laminált képek
- színes szókártyák:
- 9 jeles nap:
- Húshagyókedd
- Hamvazószerda, Böjtfogadószerda, Szárazszerda, Aszalószerda
- Csonkacsütörtök
- Nagycsütörtök
- Virágvasárnap
- Nagypéntek
- Nagyszombat
- Húsvétvasárnap
- Húsvéthétfő
- 9 jeles nap:
- tábla, blutek
- kézműves-foglalkozáshoz szükséges eszközök, alapanyagok
- tojásberzseléshez: hagymahéj, petrezselyemlevél, vékony harisnya, kötözőfonal,
- tojástartóhoz: csuhé és raffia
- fatojások
- barkaágak, zöldágak
Tevékenységfajták:
- beszélgetés
- archív néprajzi film részleteinek megnézése
- énekes játék és mondóka
- tojásjátékok
- kézművesség
Foglalkozás menete:
I. Közös éneklés
II. Beszélgetés a dal szövege kapcsán beszélgetés tavaszról, húsvétról
szókártyák segítségével mozgóünnep fogalmának tisztázása
színes szókártyák
Szókártyákkal úgy tudjuk interaktívvá, izgalmassá, játékossá tenni a foglalkozást, hogy a jelentkezők közül választunk tizenkét gyereket, és feléjük nyújtjuk a „beszédes nevű” napokat tartalmazó színes kártyákat! Ezután megkérjük őket, hogy próbálják kitalálni a sorrendet, és sorakozzanak fel a naptár szerint időrendbe, társaik felé fordítva a kártyákat. Ezután blutekkel táblára helyezzük azokat olyan formán, hogy a táblán egymás alá kerüljenek a nevek, így szépen naptár szerint vizualizálják az ismeretanyagot a gyerkeke!
irányított beszélgetés
- Milyen ünnep? - egyházi ünnep
- Milyen ünnepeket ismertek még? - Karácsony, Pünkösd, születésnap, lakodalom
- Mit ünneplünk Húsvétkor? - Krisztus feltámadását (tisztázni, hogy fontos egyházi ünnep, Jézus Krisztus kereszthalálára emlékezünk és feltámadását ünnepeljük)
- Melyik 2 népszokás jelenik meg a dalban? - locsolkodás és tojásfestés
- Kik miért locsolnak, díszítik a tojást? - fiúk locsolják a lányokat, hogy azok szépek, üdék, illatosak legyenek. lányok díszítik a tojást
Itt szemléltetés gyanánt elővesszük a laminált képeket
- Melyik évszakra esik Húsvét? - tavaszi ünnep
- Honnan tudjuk, hogy megérkezett a tavasz? - melegebb van, téli álmot alvó állatok felébrednek, virágoznak a fák, csiripelnek a madarak, visszatérnek a vándormadarak, elolvad a hó…Mi kell mindehhez? - Hogy süssön a Nap!
laminált képek
III. Ének: Napcsalogatók
- „Süss fel nap, fényes nap, kertek alatt a ludaink / a bárányok / egy kis bárány / a gyerekek megfagynak” - mindegyik verzióval egyszer énekeljük el, felhívva a figyelmet a szövegvariánsokra
- „Süss ki, süss ki, jó verő, ne menj Maconkára... / Mert Maconkán sót törnek, borsot törnek, tökkel harangoznak / (előre felhívni a figyelmet, hogy ez egy viccesebb, hosszabb változat, milyen furcsaságokat fedeznek fel a szövegben…) / Uborkával csöngetnek, eredj fel az égbe, mondd meg Apollónak / Teríjjen ki köpönyeget, adjon Isten jó meleget, süss fel nap, Szent György nap”
IV. Mozgásos játékok
Melyek azok a vándormadarak?
Vándormadarakhoz, költöző madarakhoz (gólya, fecske, daru) kapcsolódó varázsló mondókák, majd nagyböjti, kapuzós játékok
- „Gólyát látok, fél lábon állok, aki nem áll fél lábon, szamár lesz a nyáron!”
- „Fecskét látok, szeplőt hányok, selymet gombolyítok”
- „Daru, daru katona, kötöm el az utadat, síppal, dobban, nádi hegedűvel, egy tekenő kaláccsal, egy liter pálinkával!”
- „Bújj, bújj, zöld ág…”
A kapuzós játékoknál kaputartókat számolunk ki, majd kezükbe adjuk a 2 köteg barkát, vagy zöldágat, amit a megbeszélt helyen (az előbbi darus játéknál az egy liter pálinkával résznél, a Bújj, bújj, zöld ágnál az ismert szakasznál csuknak le és adják át a kapuban ért társaiknak. Utóbbinál érdemes több változatot is énekelni.
két barkaág, barkaköteg vagy zöldág
V. Videók megtekintése
A Néprajzi Múzeum Tavaszi Ünnepkör hagyományaiból című videó részleteinek megtekintése: nagyobbakkal akár több részlet, kicsikkel csak Zöldágjárás és Locsolkodás
laptop, projektor, hangfal
VI. Beszélgetés
- A nagyböjti játékokból átkötés, átvezetés: a húsvétot megelőző időszak, böjt fogalom tisztázása, nagyhét jeles napjainak eseményei
- Prezentációk segítségével nagyhét jeles napjainak átbeszélése
- Virágvasárnap: barkaszentelés, állatok meghessegetése, hogy sok tejet adjanak a tehenek, sok tojást tojjanak a tyúkok, minden gyereket is végighessegetünk a barkával, így jobban megjegyzik a szemléltetés által.
VII. Mozgásos játékok
Virágvasárnapot követi nagyhét. Hogyan készülünk a Húsvétra!? tavaszi nagytakarítás
- „Keringő a bálba, bujj a kamarába, szedd fel a szilvát, dobd ki a magját, sepregess, mosogass, tied lesz az aranyas”
- „Szótlan vízben való” mosakodás.
- Nagypéntek kora hajnalban felkeltek a lányok, kimentek a kúthoz, patakhoz, hogy megmosakodjanak az „aranyos” vagy „szótlan” vízben. Miért nevezték szótlan víznek? „Innentől én sem fogok beszélni”, de előtte elmondjuk mi fog történni „felvesszük a képzeletbeli vödröt, elmegyünk a képzeletbeli kúthoz, patakhoz, vizet merítünk, majd hazahozzuk és megmosakodunk, mindezt némán.
- „Fehér liliomszál, ugorj a Dunába, támaszd meg oldalad 2 arany pálcával, meg is fésülködjél, meg is mosakodjál, valakinek kötényébe meg is törülközzél”
VIII. Tojásjátékok
- Fehérvasárnaphoz kapcsolódóan tojáskoccintós, tojásgurítós, tojásdobálós játékok
-
Tojáskoccintós játékot csak megmutatom valakivel, és elmondom, hogy igazi, főtt tojásokkal játszották, amíg mind el nem törött. Az volt a „győztes”, akinek a tojása legtöbb ideig maradt épen.
-
Tojásgurítást érdemes külön fiúk, külön lányok kipróbálni,vagyis míg a fiúk gurítanak, addig a lányok ülnek és nézik, figyelik, kinek a tojása gurult legmesszebb, míg a lányok fordítva, a fiúk a „bírák”. Egyszer együtt, az összes lány, vagy az összes fiú próbagurításban vesz részt, hogy megérezzék, hogy kell gurítani, majd egyesével, vagyis ugyanúgy sorban guggolnak, de egyszerre csak egy fiú gurít, de nem szalad a tojásáért, hanem megvárja míg mindenki gurított! Először mindenképp mutassuk meg a rossz példát, amikor erősen indítjuk, pattogósan, „ripityára” törősen gurul a tojás, majd a jót, amikor halkan, finoman, szépen gurul, minél halkabban guruljon, minél messzebbre jusson.
-
Tojásdobálás egy gyerekkel mutassuk meg, majd 3 páronként a vonalnál indulva. Minden dobás után egy tyúklépéssel mindkét résztvevő hátrébb léphet. Addig játszanak, míg le nem ejtik a tojást. Vigyázzanak, ha leesik véget ér a játék! Itt hívjuk fel a figyelmüket arra, hogy veszélyes a tojásdobálás, cél az, hogy társuk el tudja kapni, nehogy megdobjunk valakit véletlenül.
Ezt számos változattal tudjuk és lehet is bővíteni (pl. kanálon vivős tojás játékok…)
-
- Végül mátkálás barátnők rituális barátságkötése az alábbi mondókára:
- „Koma, koma komálunk…” Mátkálás barátnők rituális barátságkötése
- Párban játsszuk! Egyik kislány bal kezéből indul a tojás, átteszi a jobb kezében, majd a (koma-koma-komá)lunk-nál adja át a tojás a szemben ülő vagy térdeplő barátnő bal kezébe, aztán ő veszi át a másik (jobb) kézbe, majd ismét szembe. A mondóka végére a tojás a szemben ülő barátnő kezébe jön ki.
- „Koma, koma komálunk…” Mátkálás barátnők rituális barátságkötése
fatojások