Legendás öltözékek – öltözékek legendái
A világhírű Romani Design ruhái és kiegészítői a Folk Fashion kiállításon
A Hagyományok Háza – Magyar Népi Iparművészeti Múzeum legújabb tárlata, a Folk Fashion – Divat a folklór, a népművészet és a divat összefüggéseit boncolgatja. A közel 150 kiállított ruha és kiegészítő között megcsodálhatjuk a Romani Design egy különleges ruhakölteményét és kiegészítőit is. A most nyíló kiállítás kapcsán beszélgettünk divatról, hitről, identitástudatról Varga Erikával, a Romani Design alapítójával, művészeti vezetőjével.
A Folk Fashionről lesz szó, de még mielőtt rátérnénk erre, kezdjük a beszélgetést egy másik kiállítással! Emlékszel, hogy indult a munkakapcsolat a Magyar Népi Iparművészeti Múzeummal?
Úgy tudom, hogy a korábbi munkáink miatt és kifejezetten a mögötte rejlő gondolatvilág kapcsán kerültünk fókuszba. A múzeum vezetője, Czingel Szilvia ötlete nyomán és egy hosszú, tudatos építkezés eredményeképpen nagyszabású kiállítást hoztunk létre 2023-ban Romani Design Fashion Art címmel Hagyományok Házában. A kiállítás nem kizárólag egyedi ruhaterveket, hanem Helenával való testvéri és alkotói kapcsolatomat, a családunk történetét is bemutatta. Erős üzenete magába foglalta a tradíció, a hagyomány, a hit, a család összekapcsolódását, és azt, hogy ebből a perspektívából nézve hogyan lehet újra felfedezni az identitást a kultúrán keresztül.

Ez a közös kiállítás már a negyedik adaptációját éli jelenleg Rómában. Minek köszönhető ez az elképesztő siker?
Először is kiemelném azt, hogy a Hagyományok Háza és a Romani Design közötti partnerségi viszony nagyon jó minőségű, rendkívül inspiráló és termékeny a munkakapcsolat, könnyen mennek az egyeztetések, élvezetes a közös munka, jól tudjuk a kiállítás teljes anyagát adaptálni az új viszonyokhoz, a felmerülő kihívások minden egyes helyszínen hozzáadnak a tárlathoz. Emlékszem, amikor Czingel Szilvia eljött a szalonunkba, és amikor együtt, először átnéztük a ruhákat, már akkor kiderült számunkra, hogy nagyon hasonló a víziónk a kiállítás tárgyi anyagát és a történeti szálat illetően is. Innentől datálódik az a kettőnk közti szakmai és emberi partneri kapcsolat, amelynek köszönhetően a kiállítás ennyire sikeressé tudott válni. A kurátori koncepció átfogó képet nyújt a Romani eddigi aktivista alkotói munkájáról.
Én úgy tudom, hogy a Hagyományok Házán kívül még három helyszínen lett megszervezve a kiállítás.
Valóban így van, de házban is meg lett hosszabbítva, mert akkor válogatták be Budapest legjobb 5 kiállítása közé, és szerettük volna, hogy még több emberhez elérjen. Utána volt Szegeden a Móra Ferenc Múzeum külön épületében, a Fekete-házban, ahol 350 négyzetméteren rendeztük be a kiállítást, amely kiegészült egy Romani Közösségi Térrel és Játszóház elemmel is, hogy teret adjon múzeumpedagógiai foglalkozásoknak is. Majd Kassára kaptunk meghívást, ami két szempontból is fontos volt számunkra. Egyrész város külrészére kitelepített nagy lélekszámú roma közösség miatt, akik a cigány gettói lét minden nyűgével és bajával küzdenek, másrészt kb. 7-8000 fő közti magyar közösség miatt, akikkel nagyon egy nyelvet beszéltünk, értették és átérezték a Romani kiállításának egyik fő témáját, üzenetét, hogy egy többségi társadalomban kisebbségként élve mennyire nehéz a kulturális identitásodat megőrizni, és azokat az attribútumokat viselni vagy életben tartani, amelyek azt a kultúrát jegyzik. A közös megélések, tapasztalások a kisebbségi létezésben közel hozta hozzájuk a tárlatot, ami iránt nagy lett az érdeklődés. Aztán a kiállítás kis pihenés után a külügy kocsijával utazott tovább Rómába. Ott a Magyar Akadémián, a Palazzo Falconieri-ben, egy nagyon szép, exkluzív palotatérben épült föl újra. A megnyitó ’meglepetésvendége’ a híres olasz Fendi márkától, maga Anna Fendi volt! Szürreális élményként éltem meg, hogy neki tarthattam tárlatvezetést és válaszolhattam a kérdéseire. Csodás, inspiráló és nagyon megtisztelő tapasztalás egy 92 esztendős ikonnal találkozni és pozitív, dicsérő visszajelzéseket kapni tőle. Anna Fendinek a Romani Gypsy Madonna kollekció ruhái és ékszerei tetszettek. Hamarosan át is adunk neki egy egyedi darabot, ami jelenleg még készülőben van.
Akkor térjünk is vissza a most látható Folk Fashion – Divat a folklór című kiállításra és azon belül a kiállított ruhadarabra és kiegészítőkre.
Ezek már a Magyar Népi Iparművészeti Múzeum begyűjteményezett darabjainak számítanak. Először beszélek a ruháról, ami egy teljesen egyedi verzióban készült Romani Design viselet, és kifejezetten a gyűjteményezés céljából alkottuk meg. Attól olyan különleges, mert az anyaga egy általunk készített textilminta, amin a mintavilágot is mi állítottuk elő. Az alapanyaga egy komfortos, jó minőségű három összetevős anyag, aminek a belső felülete teljesen pamut; a külső pedig polyészter, így az itthon is elérhető technológia, a szublimációs print, lehetővé teszi a minta fölvitelét a textíliára. Egy érdekes szerkezetű anyag, ami nagyon kényelmes, a benne lévő pamut és elassztánnak köszönhetően, jól kezelhető, nyáron is abszolút hordható, tehát tulajdonképpen egy innováció az anyagminőségeket tekintve. Ez az öltözék családom női viseletéből inspirálódik: a nagymamámtól kezdve a családom minden nőtagja ezt hordta annyi különbséggel, hogy a szoknyát tekintve pontosan a térd alá érő hosszt, a szabásvonalát és a díszítési elemeket tekintve ugyanezt viselték, de szerettem volna egy maxi verzión megvalósítani mindezt, ezért kapott ez a Romani Design viselet egy maxi tradicionális rakott szoknyát selyem szatén pántlika díszítéssel, szintén rakott, piros pántlikasorral díszített hagyományos, zsebes kötényt, szűkre szabott, fodros ujjú vizitkával és vállkendővel.
A csodálatos Romani Design ruha mellett még számos kiegészítőt lehet látni a kiállított darabok között tőletek. Ezekről is mesélnél?
A táska a húgom, Varga Helena által, újrahasznosított elemekből készített 100%-ban kézműves, egyedi darab. Érdekesség, hogy a Romani műteremben a szabászati munkafolyamatok során leeső, fölösleges anyagokat nem eldobjuk, hanem értékes lehetőséget látva bennük, félretesszük további felhasználásra, ezekből készülnek - többek között - textilképek, fülbevalók, nyakláncok, neszeszerek, különböző fazonú és méretű táskák, Helena ezekből állítja össze a legelső lépéstől, a minta építésétől a formai kivitelezéséig a Romani ’unique, handmade’ termékeit. Az etikus működés szempontjait szem előtt tartva, újrahasznosítunk, igyekszünk a környezetünk szennyezését minimalizálni, a slow fashion attitűdnek vagy policynek megfelelően dolgozunk vagyis nem gyártunk raktárra, szériába, semmiből nincsen több darabunk, ezért is kell a mi termékeinkre sokat várni, olykor nagyon sokat. Eddig a rekord másfél év volt egy amerikai vevőnk részéről.

És akkor ott vannak az ékszerek is…
Igen, egy bőrből készült nyakék és a hozzá tartozó fülbevaló pár, mind a Romani Gypsy Madonna kollekcióhoz tartoznak. Történetük egy korábbi, a Rebel Spirit vagyis ’Lázadó Lélek’ elnevezésű kollekciónkhoz köthető, aminek a fő kommunikációja az volt, hogy a hagyományokon, a tradíciókon keresztül tudjunk leginkább megismerni önmagunkat. Ennek mélyebb értelmezése, hogy a legintimebb kapcsolatunk önmagunkkal, a saját személyiségünkkel van, és legnagyobb felelősségünk is az, hogy mindezzel hogyan bánunk. Ezt a gondolatot vittük tovább az Iparművészeti Múzeum Körforgásban: Romani Design kiállítási anyagunk koncepciójában. Megalkottuk a Romani Gypsy Madonna minta családot és a Templom, Áldás, Ünnep, Földi Paradicsom, Női emancipáció, Ártatlanság/Mennyország öltözékeket, azt a hat összeállítást, amely a múzeum gyűjteményébe is bekerült. Létrejött egy bőrékszer kollekció is, amelyben arról szerettünk volna beszélni, hogy a roma nőben lévő teremtő erő hogyan tartja össze a családot gyökereinek, identitástudatának, a hitével való kapcsolatának segítségével. Ez egy szakrális tematikájú ékszercsalád lett, aki ezt érzi lelkileg, ebben benne van minden, ami fontos egy ember életében. Ezt a szimbolikát továbbgondolva a kollekcióban nemcsak mi ketten, de női felmenőink is benne vannak, így a család szövetsége is megjelenik. Ez oda-vissza működő energia, és nemcsak mi emlékszünk a múltra, az elődeinkre, elment szeretteinkre, de érzünk abból az irányból is egyfajta erőt, védelmező áldást.

Hogyan élitek meg ti a kiállítás szlogenjét: divat a folklór?
A XXI. század elején vagyunk, egy mentális értelemben agyon traumatizált emberi populációban, ahol komoly fogódzó lehet a mindennapi életben az, ha tudod, hogy ki vagy, mert ha nem eszerint élsz, az biztos, hogy az hosszú távon megbetegít és tönkretesz. Egy egészséges, önazonos identitástudat viszont segít abban, hogy sokkal határozottabban tudd képviselni, hogy mi az érték, mi a fontos, és lesznek igazodási pontjaid egy minőségi emberi élethez. A hagyományos közösségekben, a paraszti és a roma kultúrában is, olyan rendszerben éltek az emberek, ahol szigorú szabályok adták a keretet, tudták azt, mikor mit kell tenni, mi a jó, a helyes, a szép. Szerintem a mai ember sejtszinten vagy a zsigereiben, de emlékszik még ezekre az alapértékekre, és pont azért szenved, mert a mai világ nem ezeket képviseli, és ezért egy ambivalens helyzetben találja magát. A divat pedig egy nagyon erős kommunikációs csatorna, könnyen és gyorsan, szinte azonnal ható vizuális felület. Szinte minden generációt meg tudsz érinteni, kortól, nemtől, társadalmi státusztól, egzisztenciától függetlenül. Mindezt tudatosan használva, egy jó stratégiával, ezeket az értékhordozó üzeneteket eljuttatva csodákat lehetne elérni vele.
Bővebben a kiállításról: https://hagyomanyokhaza.hu/hu/program/folk-fashion-divat-folklor