Szakmai beszámoló – Spanyolországi tanulmányút
Török Piroska és Nyeste Kata
Az Erasmus + Mobilitás program keretén belül olyan társulatot szerettünk volna meglátogatni, akik hasonlóan a Magyar Állami Népi Együtteshez professzionálisan képzett táncosokból és zenészekből állnak, nemzetközi hírű, sokat utazó társulatok, akik népük hagyományos táncainak bemutatását és azok modern interpretálását állítják színpadra a világ számos országában. Választásunk az Antonio Gades Társulatra esett, majd az alapítvány igazgatónője, Antonio Gades özvegye segítségével juthattunk el a Spanyol Nemzeti Baletthez és a Madridi Balett társulatához is. 2025. május végén a Magyar Állami Népi Együttes képviseletében Madridba utaztunk, hogy két világhírű, a spanyol tánckultúrát közvetítő társulatot minél alaposabban megismerhessük, tanulmányozzuk működésüket és tapasztalatot cseréljünk a menedzsment képviselőivel. Antonio Gades özvegye, Eugenia Eiriz és a Spanyol Nemzeti Balett vezetősége szeretettel fogadott minket és közvetlen beszélgetéseink során lehetőség nyílt bepillantást nyerni nem csak az intézmények működésébe, hanem a spanyol tánckultúrába is.

Antonio Gades Társulat
A hatnapos látogatás alkalmával alkalmunk nyílt megnézni a Spanyol Nemzeti Balett egy előadását, több tánctréningre és próbába is bepillanthattunk, továbbá szakmai megbeszélést folytattunk az együttes operatív igazgatójával, produkciós menedzserével és marketing vezetőjével is. Eugenia Eiriz bemutatta nekünk az Antonio Gades Alapítvány székhelyét, próbatermeit, és hosszan beszélgettünk az Antonio Gades örökségről, melyet büszkeséggel visz tovább a spanyol kulturális életben. Eugenia közreműködésével jutottunk el a Madridi Balett Társulatához is, akik büszkén mutatták meg nekünk azt a csodálatos színházat, amelynek egyik színpadát a társulat fix játszóhelyéül megkapta.
Corral de la Morería
Tanulmányutunk zárásaként, Eugenia Eiriz meglepetése részünkre egy csodálatos flamenco est volt a Corral de la Morería-ban. Ezek a szervezett tablao előadások közvetlen, intenzív közönségélményt kínálnak, amely a nézők számára nem pusztán előadás, hanem kulturális rítus. Ez az élményalapú megközelítés számunkra is inspiráló volt. A spanyolországi szakmai látogatásunk során átfogó képet kaptunk arról, miként működnek a spanyol néptánc társulatok, illetve hogyan építik fel brandjüket és közönségkapcsolataikat. Meglepő tapasztalat volt számunkra, hogy Madridban nincs kifejezetten a táncművészetre fókuszáló színház – ehhez képest Magyarországon a Nemzeti Táncszínház egyértelmű előnyt jelent. Ugyanez igaz a társulatok játszóhelyi helyzetére is: a legnagyobb spanyol néptánc együttesek sem rendelkeznek saját színházzal, bérelt terekben játszanak, ami a Magyar Állami Népi Együttes Hagyományok Házában betöltött stabil pozícióját még értékesebbé teszi.
A különbségek mellett azonban számos olyan szakmai gyakorlatot is megfigyeltünk, amelyeket adaptálhatnánk. A spanyol társulatok erős vizuális identitással dolgoznak, közösségimédia-kommunikációjuk egyszerre személyes és művészi, a repertoárt pedig élő kulturális brandként kezelik. Összességében a látogatás megerősítette: erős infrastruktúránk van, ugyanakkor a márkaélmény, személyes történetmesélés és közönséghez való kapcsolódás terén szeretnénk fejlődni. Ez a felismerés jól illeszkedik a Magyar Állami Népi Együttes hosszú távú céljaihoz, és a következő időszak szakmai fejlesztéseinek fontos alapját képezheti.