Hét­to­rony Fesz­ti­vál Zá­ró­gá­la

18:30

Kiállítás: Nagyapám háza – Vályogvető táborok

Képek a természetes anyagok használatát és a hagyományos építési technológiákat felelevenítő nyári táborokról.

Megnyitja: Krizsán András, a MÉSZ elnöke

 

19:00

FESZTIVÁLGÁLA, zárszó


19:15

Zene húros hangszerekre, ütőkre és énekszóra – Bartók-est

Herczku Ágnes munkásságát nem kell bemutatni, hiszen a magyar „etno-kortárs” zenei környezet élvonalbeli szereplője. Etno, mert eszköztára a hagyományos népdaléneklésen alapul; kortárs, mert kitartóan keresi a műfajból eredő és énekesi adottságaiban rejlő kapcsolódási pontokat; saját produkcióiban és közreműködőként egyaránt. A zenei élet folyamatosan figyelemmel kíséri művészetét.
Ezúttal a 2007-ben indított úttörő vállalkozását folytatja: ekkor jelent meg Bartók Béla: Magyar népdalok énekhangra és zongorára című lemeze (szerk.: Kelemen László), melynek anyagából néhány évvel később Pár-ének címmel koncertet és táncszínházi előadást is színpadra állított. Bartók a népdalfeldolgozásokról írta, hogy a népdalok sajátos karakterét „először is föl kell ismerni, át kell érezni, aztán pedig reliefszerűen kidomborítani a feldolgozásnál, nem pedig esetleg elhomályosítani”. Herczku Ágnes most a népi ének hangvétele mellett újabb ötlettel segíti a reliefszerű kidomborítást: ez pedig az eredetileg zongorára írt művek cimbalmos átirata.
A koncerten Bartók-népdalokat hallunk a régi zongorás és az új, két cimbalomra átírt „köntösében”, vagy a sokadik hallásra is kibogozhatatlan „bolgár-ritmusok”-at, valamint az önmagukban is erőteljes hangzású húros, ütős hangszereket, mint a zongora, a cimbalom, a gadulka, a tapan… Olyan „ütős” zenészekkel, mint Balogh Kálmán (cimbalom), Kiss Péter (zongora), Nikola Parov (gadulka, duda) vagy Szalai András (cimbalom).
„Jó pár éve tervezem a Bartók-népdalok átíratását zongoráról két cimbalomra. Azt is tudtam, kikkel szeretném megcsinálni. És amíg meg nem kerestem Szalai Andrást az ötletemmel, tudni véltem, hogy feltaláltam a spanyolviaszt: micsoda eredeti ötlet, az Öt, a Nyolc és a Húsz magyar népdal bizonyos dallamai – főleg a székelyföldiek – cimbalomért kiáltanak, és én leszek az az érzékeny fül, aki meghallja e hívószavakat és merészen szakítva a dalok zongorakíséretes kánonjával, végrehajtja e szent küldetést…!
Aztán megkerestem Szalai Andrást. – Fantasztikus ötlet, milyen jó szemed van, hiszen a legtöbb népdalfeldolgozás – főleg a székelyföldiek – egyenesen cimbalomért kiáltanak, és mi leszünk azok, akik továbbvisszük az édesapám által 1977-ben megkezdett úttörő munkát, aki szakítva a szigorú kánonnal Gerencsér Ferenccel és Faragó Laurával megcsinálta a legelső népdalfeldolgozásokat...! (A Gerencsér–Szalai duó, Faragó Laura közreműködésével, Kodály és Bartók első 20 népdalfeldolgozásából csinált egy csokrot.) – Oda a dicsőség…, de az ötlet így megerősödve szökken szárba, kiegészülve a Nyolc magyar és a Húsz magyar népdal néhány emblematikus és ’nehézsúlyú’ dalával.
A ’sántikáló ritmusok’ ereje és hihetetlen gazdagsága nem ismeretlen a bolgár, görög vagy kisázsiai folklór rajongóinak. A koncerten ízelítőt kapunk ebből a sodró erejű zenéből Nikola Parov vezetésével, aki itthon a Zsarátnok együttessel tartotta izzásban azt a szenvedélyt, ami anno Bartókot is magával ragadta. Bartók vonzalma a bonyolultabb, aszimmetrikus ritmusképletek iránt nemcsak a népzenei ihletésű darabjaiban (Angoli Borbála, vagy a Mikrokozmosz bolgár táncai) érhető tetten, hanem az olyan zenészpróbáló műveiben is, mint a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című darabjában, vagy a koncerten is elhangzó Zongoraszonátában.”
Herczku Ágnes

Előadók:
Herczku Ágnes – ének
Kiss Péter – zongora
Szalai András – cimbalom
Balogh Kálmán – cimbalom
Nikola Parov – gadulka, duda
Orczy Géza – ütősök
Herédi Zsombor – harmonika

A cimbalom-átiratokat Szalai András készítette.

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!