Szín­há­zi ne­ve­lés

Előkészítő és feldolgozó foglalkozásokkal egészül ki a Hajnali Hold c. produkciónk, melyet 9-12. évfolyamos diákcsoportok számára kínálunk.
A színházpedagógiai program célja, hogy a fiatalokat közelebb hozza a táncszínházi műfajhoz, így befogadhatóvá és átélhetővé váljon számukra az a sokrétű hagyomány, mely a jelenünket is alapjaiban határozza meg.

„Milyen erővonalak határozzák meg az emberi sorsokat? Milyen mintázatokat rajzolnak fel bennük az ösztönök, vágyak? Hogyan él bennük tovább a hagyománnyá ülepedett múlt? Mit ír elő a közösség és a társadalom? És miként találja meg ezek kötött a szabadságát az egyén? Más válaszaink születnek-e ezekre a kérdésekre, ha a női sorsokat vizsgáljuk?”

Nem kész válaszokkal érkezünk, a diákok személyes gondolataiból, tapasztalataiból indulunk ki, egyenrangú és partneri kommunikációban fejtjük fel azokat a kérdéseket, melyekkel az előadásban is szemben találják magukat. A legfontosabb a diákok képzeletének felszabadítása, hiszen az előadás „a mai kor nyelvén, a ma emberét megszólítva személyessé, a jelen részévé teszi a régi tánc- és zenekultúrát”, mindössze arra van szükség, hogy a nézők bátran támaszkodjanak a saját asszociációikra, alkossák meg a saját értelmezésüket, történeteiket a látottakból. Ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat a diákokkal együtt.


A foglalkozásokra az előadás megtekintése előtti, illetve utáni egy – legfeljebb két – héten belül kerül sor, a pedagógussal egyeztetve az időpontot. A foglalkozások helyszíne az osztály tanterme.

Az előkészítő foglalkozás 45, a feldolgozó pedig 90 perces.

Az előkészítő foglalkozáson két drámapedagógus és egy táncos pár részvételével közelítünk a témához és a műfajhoz.
A táncosok részleteket mutatnak az előadás koreográfiájából, melyeknél elidőzve azok sokféle értelmezhetőségét, személyes tartalmakkal való telítődését tapasztalhatják meg a diákok. A diákok olyan gyakorlatokban vehetnek részt, melyekkel közösen fedezhetjük fel a tánc és a színház működésének alapjait. Minden esetben a diákok maguk dönthetik el, hogy milyen formában és mértékben akarnak részt venni a közös gondolkodásban, játékban. Mi több lehetőséget is kínálunk a számukra.

A feldolgozó foglalkozás egyik fő célja, hogy a diákok megoszthassák egymással a látottakkal kapcsolatos értelemzéseiket, gondolataikat, illetve kapcsolódási pontokat találjanak az előadás és a saját életük, valamint az őket körülvevő világ között. Hiszen az előadóművészet akkor válik igazán élővé, ha a néző maga tölti fel, és töltődik fel a befogadás során. Fontos, hogy ezt az egyenrangú viszonyt művészet és néző között minél több fiatal megtapasztalhassa, hiszen az iskolai évek után már saját maguknak kell megtalálniuk azokat a műalkotásokat, melyek az életük kiemelt szereplőivé válhatnak. A foglalkozás során ráadásul – a tánc egyszerre konkrét és elvont nyelvén – a diákok maguk is alkothatnak, a témával kapcsolatos saját gondolataikat sűríthetik hatásos színpadképekbe, mozgásetűdökbe. Vagyis alkalmuk nyílik arra is, hogy kipróbálják magukat a színpadi tánc műfajában.

Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam

Előadás időpontok:

  • 2024. március 7., 19:00
  • 2024. március 8., 19:00


     

Köszönjük!

2023/2024-es évadra beteltek a helyek, előjegyzés a következő évadra lehetséges, Tánckánon előadásunkra.

Tíz me­sés év

Kiállítással emlékeznek a Meseszó Magyar Mesemondó és Szövegfolklór Egyesületet megalapításának tizedik évfordulójára. 

 

Érdekel a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!