A pályázathoz szakmai előadás-sorozat, pályázati tájékoztató és mentorálás kapcsolódik a pályázók felkészülésének segítésére.
Kis fekete szakmai továbbképzés I. nap
2025. június 05. csütörtök 17:00
Az előadások nyíltak és ingyenesek. Részt vehetnek személyesen a Hagyományok Házában, vagy bekapcsolódhatnak online zoom közvetítésen keresztül. Mind a két esetben a részvétel regisztrációhoz kötött.
17:00– 17:15 Kis fekete pályázati tájékoztató
Szabó Erzsó a pályázat szakmai felelőse, a Hagyományok Háza Népi Kézműves és Népi Iparművészeti szakcsoport, szakmai munkatársa, Junior Príma díjas textilművész
17:15 – 18:00 Tudatos tervezés a divatban
Cselényi Eszter divattervező, kreatív igazgató - Celeni
leírás: lesz, folyamatban
Regisztrálok az I. szakmai továbbképzési napra
Kis fekete szakmai továbbképzés II. nap
2025. június 12. csütörtök 16:00
Az előadások nyíltak és ingyenesek, kivéve a Folk Fashion kiállítás látogatást és tárlatvezetést. Részt vehetnek személyesen a Hagyományok Házában, vagy bekapcsolódhatnak online zoom közvetítésen keresztül. Mind a két esetben a részvétel regisztrációhoz kötött.
16:00-16:15 Kis fekete pályázati tájékoztató
Szabó Erzsó a pályázat szakmai felelőse, a Hagyományok Háza Népi Kézműves és Népi Iparművészeti Szakcsoport munkatársa, Príma Junior díjas textilműves
16:15 – 17:00 A „magyar motívum” - haute couture és a magyar népművészet
Előadó: Dr. Czingel Szilvia, PhD, a Népi Iparművészeti Múzeum szakmai vezetője
A múlt század elején a historizmussal szembeforduló szecesszió lett talán az utolsó egységes stílus, amely a múlttól elszakadva a modern élet lendületét igyekezett megragadni, ugyanakkor romantikus módon épp a technológiával és a tömegtermeléssel próbált szembe helyezkedni, az Arts & Crafts mozgalom hatására felelevenítve a kézműves módszereket. A közép-kelet-európai országokban egyedi arculatot adott mind a szecessziónak, mind az art deconak, köszönhetően annak, hogy a folklór képes volt maradandó visszahatást gyakorolni az úgynevezett magas művészetre. A 20. század elejének két nagy stílusa (a szecesszió, illetve az art deco) és a népművészet találkozása a divatban is jelentkezett egészen különös és újító módon, ami befolyásolta a korabeli nemzetközi divatot és hatott a nagy divatházak tervezőire is.
A 20. század első időszakának orientalista felfogása, az etnikus vonások megjelenése az öltözködéskultúrában jelentős divathullámot idézett elő az 1910-es évekre. A képzőművészet, az iparművészet és népművészet óriási hatással volt a kor divatjára, ami progresszív és rengeteg izgalmas megoldást, ötletet vitt a korábbi konvenciókat követő divatba. A formabontó, az avantgard stílusjegyek ötvözése az ornamentikus népies világgal az európai és tengeren túli divat egyik csúcspontját hozta magával.
Az 1910-es évek elejétől a divatban egyre gyakrabban jelentek meg olyan ötletek, motívumok, amelyek forrása a népművészet volt. A motívumokat a ruhatervezők absztrakt formában, közvetlenebben felhasználva, vagy átértelmezve használták. Képviselői igazi „fenegyereknek” számítottak, Paul Poiretól Léon Bakston keresztül Elsa Schiaparelliig. Ruhaterveik jelmezszerűek voltak, a színpadi jelmezterveik pedig az antik és távolkeleti világ formakincsét, valamint a közép- kelet-európai és balkáni népek népviseletének hímzéseit és díszítőelemeinek technikáit tükrözték.
Hogyan fedezte fel magának Párizs és Amerika a magyar népművészetet, és hogyan lett része a nagy divatházak kollekciójának? Az előadás erre keresi a választ.
17:15 – 18:00 Tárlatvezetés a Folk Fashion kiállításban
Tárlatvezető: Dr. Czingel Szilvia, PhD a kiállítás kurátora, a Népi Iparművészeti Múzeum szakmai vezetője
A kiállításra belépőjegy + tárlatvezetési díj fizetendő, melyet egyénileg a belépést megelőzően a jegypénztárban lesz lehetőség megváltani.
18:15 – 19:00 A népművészet formavilágának és motívumkincsének házassága a kis feketével
Előadó: Molnár-Madarász Melinda divattervező, Meyke
Karl Lagerfeld egyszer azt mondta, hogy senki sem alulöltözött vagy túlöltözött egy kis fekete ruhában. A modern nő „alapruhája” kifejezéssel szoktuk illetni a kis fekete ruhát, hisz a nők nagy részének ruhatárában megtalálható. Gondolkoztál már azon, hogy: A kis fekete ruha néhány stiláris eltérést kivéve a legtöbb esetben megőrizte eredeti formáját, egyszerűségét és letisztultságát? Hogyan változott a szabása? Milyen kép jelenik meg a fejünkben, ha a kis feketére gondolunk? Napjainkban már nincs olyan divatház, mely ne dobná piacra évről-évre a szinte bármivel – körömcipővel, farmer- vagy bőrdzsekivel, túlméretezett kiegészítőkkel vagy a klasszikus gyöngynyaklánccal – kombinálható darabokat.
Mi hogyan tudjuk társítani a magyar népművészet és népviseletek formavilágát és motívumkincsét a kis fekete ruha egyszerűségével és letisztultságával? Hogyan álljak neki a tervezésnek, hiszen a magyar népi tájegységeink viselete formailag, technikailag és anyagtársításukban is rendkívül gazdag és színes. Elég kiragadnom egy részletet a népviseletből és motívumkincsből? Valóban megelégszünk annyival, hogy a kis fekete ruha egy alapruha, amit felöltöztetünk a népművészet motívumaival?
Előadásomban ezekre a kérdésekre villantok fel gondolatébresztő válaszokat és igyekszem két évtizedes tervezői munkám tapasztalatát, látásmódját megosztani. A sikeres pályázati munka érdekében közösen értelmezzük a pályázati felhívásban rejlő lehetőségeket.
Regisztrálok az II. szakmai továbbképzési napra
A programok változtatási jogát fenntartjuk.