🎤 Csipke-szerelem - interjú
đź“– KĂ©szĂtsd magad: Csipke szĂv
Csipke Ă©s nĂ©pi Ă©kszer kĂ©szĂtĹ‘ vagyok. 45 Ă©ve nagymamámtĂłl tanultam a csipke kĂ©szĂtĂ©st, majd Ă“nodi SzabĂł SándornĂ©tĂłl a Hunnia csipke kĂ©szĂtĂ©st, legtöbbet ezt kĂ©szĂtem, mert finomsága, változatossága lebilincsel.
40 Ă©ve vagyok ötvös, prĂłbálom a kĂ©t technikát ötvözni. 1987-ben megkaptam a NĂ©pművĂ©szet IfjĂş Mestere cĂmet. 1997-tĹ‘l a Magyar CsipkekĂ©szĂtĹ‘k EgyesĂĽletĂ©ben, 2010-tĹ‘l a PalĂłcföldi NĂ©pi IparművĂ©szek EgyesĂĽletĂ©ben is dolgozom, Ă©s a nemzetközi konferenciákon többször oktattam a Hunnia csipkĂ©t mind itthon, mind kĂĽlföldön. 2005-ben OKJ csipkekĂ©szĂtĹ‘, majd oktatĂłi vizsgát tettem. 2013-ban elnyertem a NĂ©pi IparművĂ©sz cĂmet, Ă©s a Magyar NĂ©prajzi Társaság TradĂciĂł pályázatán „A Hunnia csipke kĂ©szĂtĂ©se” cĂmű dolgozatomra kiválĂł minĹ‘sĂtĂ©st kaptam. Az OIDFA a Nemzetközi Vert Ă©s Varrott Csipke SzövetsĂ©g pályázatain nĂ©gyszer dĂjazásban rĂ©szesĂĽltem, Franciaországban pedig második dĂjat kaptam. Lauran Sundin amerikai csipkekĂ©szĂtĹ‘tĹ‘l megtanultam a fĂ©m csipke kĂ©szĂtĂ©sĂ©t. 2017-ben ErzsĂ©bet királynĂ© koronázási ruharekonstrukciĂłján vĂ©gzett csipkemunkám, majd 2018-ban Hunnia csipkĂ©s medál kollekciĂłm Ă©s fĂ©m csipkĂ©bĹ‘l kĂ©szĂĽlt liliomos nyakĂ©kem lett Magyar KĂ©zműves Remek-dĂjas. CĂ©lom, hogy az emberek megismerjĂ©k, megszeressĂ©k ezt a rĂ©gi hagyományos technikát, melyet prĂłbálok a mai emberek számára is használhatĂł formába bemutatni Ă©s átadni.
SĂłvári fehĂ©r gallĂ©rom eredetijĂ©t 1985-ben a NĂ©prajzi MĂşzeum textiltárában találtam, prĂłbáltam lerajzolni, otthon megcsinálni, de nem ment. Másnap a mĂşzeumban megcsináltam egy motĂvumot, ma már tudom, hogy párcserĂ©s technikát alkalmaztak a gallĂ©ron, de akkor ezt nekem senki se tudta megmutatni. Az eredetihez nagyban hasonlĂt, Ă©rdekessĂ©ge, hogy három darabbĂłl Ă©pĂĽl fel szerkezetileg. SĂłvári ezĂĽst szĂnű gallĂ©r Ă©s zsebfedĂ©l. Ezt nálunk hĂłpehelymintának nevezik. A mintavándorláskor a magyar terĂtĹ‘kön Ă©rdekes, hogy nem szimmetrikusan, hanem csak az egyik oldalon lĂ©ptek vissza a mintába, Ă©s utána mindenki a rossz mintát utánozta. SĂłváron mĂ©g szimmetrikusan kĂ©szĂtettĂ©k a mintát. Én az eredeti mintát kĂ©szĂtettem.
A torockĂłi nyakĂ©k, mandzsetta Ă©s táska az eredeti piros arany szĂn összeállĂtás helyett bordĂł arany szĂn összeállĂtásban szerepel. Az eredeti torockĂłi csipke mindig mĂ©terbe kĂ©szĂĽlt, Ă©s a kötĂ©nyen vagy a mellen a kĂvánt formára összehĂşzták a megfelelĹ‘ hely kitöltĂ©sĂ©re. Én nem ezt a megoldást alkalmaztam, hanem már eleve az adott helyre kĂ©szĂtettem el a csipkĂ©t, Ăgy a mellen alul fordultam a mintával. A Hunnia csipke felsĹ‘rĂ©szt az IparművĂ©szeti MĂşzeumban talált fĂ©nykĂ©p alapján kĂ©szĂtettem. 1936-ban kĂ©szĂĽlt az eredeti fotĂł. A fölsĹ‘ rĂ©sz mintája nem jĂłl láthatĂł a kĂ©pen. 100/2-es gĂ©pi hĂmzĹ‘vel Ă©s egy vastagabb kontĂşrszállal kĂ©szĂĽlt. Az enyĂ©men a sárközi fĹ‘kötĹ‘k Ă©letfája elevenedik meg a rĂ©gi paritta fĹ‘kötĹ‘k hĂmzĂ©sĂ©bĹ‘l, egy gĂ©pi tĂĽll alapon rátĂ©tkĂ©nt. Alul Ă©s felĂĽl kĂ©t sorban aprĂł virágsor fut körbe, ebbe van az összehĂşzĂł szalag elrejtve. Ez a munkám az OIDFA pályázatán 2010-ben KobĂ©ban harmadik dĂjban rĂ©szesĂĽlt. A mai viselet kultĂşránkba prĂłbálom a rĂ©gi tradĂciĂłkat beĂ©pĂteni.