Pé­teri Lóránt

Péteri Lóránt

 

 

Születési hely, év:

  • Budapest, 1976.

Tudományos fokozat:

  • zenetudományi PhD (University of Bristol 2008).

Egyetemi beosztás:

  • egyetemi tanársegéd és tudományos segédmunkatárs.

Intézmény:

  • Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest (2005–).

Felsőfokú végzettség:

  • kitüntetéses egyetemi oklevél: okleveles muzikológus (LFZE, 2002);

  • egyetemi oklevél: történelem szakos bölcsész (Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara, 2006).

Posztgraduális tanulmányok:

  • LFZE, Doktori Iskola, zenetudományi PhD program (2002–2005);

  • Department of Music, University of Bristol, zenetudományi PhD program, 2004–2007; a 2004/05 tanévben a University of Oxford vendéghallgatója volt.

Felsőfokú tanulmányok:

  • Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, zenetudomány szak (1997–2002);

  • Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, történelem szak (1995-2003).

Középfokú tanulmányok:

  • Berzsenyi Dániel Gimnázium, Budapest (1991–1995).

További szakmai tapasztalatok:

  • 2000-től zenekritikai és zenei ismeretterjesztői tevékenység szakmai és kulturális lapoknál; recenziók az új zenetudományi irodalomról, valamint részletes elemzések új magyar operák ősbemutatóiról (jelenleg elsősorban a Muzsika és a Színház c. folyóiratokban, az MR3-Bartók Rádió Új Zenei Újságjában, valamint az NKA http://www.revizoronline.hu című kritikai portálján);

  • 2002–03 PhD ösztöndíjasként oktatói tevékenység a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen;

  • 2002–2006 részvétel az MTA Zenetudomány Intézete „Kodály Zoltán és tanítványai” kutatási programjában, önálló kutatási területtel;

  • 2005 szeptemberétől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatójaként részvétel a muzikológus- és a művészképzésben;

  • 2005/06 szakmai javaslat elkészítése a Művészetek Palotája „Mozart és Magyarország” kiállításához;

  • 2008 őszétől oktatóként részvétel az LFZE művész-doktori (DLA) képzésében; az Óbudai Danubia Zenekar műismertetőinek szerzője.

Előadások nemzetközi konferenciákon:

  • „Who was streamlining whom? – a contribution to the history of »sovietization« of Hungarian musical—musicological life”, Central European Music Research Centre (CEMRC), Cardiff University Zenei Tanszéke, együttműködésben a Bristol University Zenei Tanszékével, Socialist Realism in Central European Music: 1945-1955, 2001. március

  • „Ilya Golovin reaches Budapest  »soviet music« in Hungary”, Masaryk Egyetem Zenetudományi Intézete, Brno, Socialist Realism and Music: Anti-Modernism and Avant-gardes, 2001. október

  • „Crossroads – changing concepts in musical thought in Hungary in the early 1960s”, University of Bristol Zenei Tanszéke, The Modernisms of the 1960s in Czechoslovakia, Hungary and Poland, 2002. április

  • „God and revolution – Szabolcsi Bence and the discourse of Hungarian Musical Life, 1950s”, a RILM első nemzetközi konferenciája, Music’s Intellectual History, New York, 2005. március 16-19.

  • „Scherzo and the unheinlich: the construct of genre and feeling in the long 19th century” a Royal Musical Association konferenciája, Research Students’ Conference 2007 Bristol, University of Bristol, 2007. január 3–6.

Részvétel előadással magyar konferenciákon:

  • „Ilja Golovin Budapestre érkezik: A »szovjet zene« Magyarországon”, Konferencia az LFZE Zenetudományi Tanszéke fennállásának ötvenedik évfordulója alkalmából (Régi Zeneakadémia), 2001. november

  • „Képzelt zeneszerző: Fiktív komponisták az 50-es évek magyar zenei diskurzusában”,  A szerzői név és a személységi jog a művészetekben, Pécsi Tudományegyetem, 2003. október 17–18.

  • „Programzene vagy abszolút zene? Mahler döntésének szociokulturális hátteréhez”, Konferencia a 70 éves Somfai László tiszteletére (Régi Zeneakadémia), 2004. október

  • „Scherzo és unheimlich: Műfaj és érzület konstrukciója a hosszú 19. században”, Konferencia Tallián Tibor 60. születésnapja alkalmából (Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Régi Zeneakadémia), 2006. október 14–15.

  • Magyar csárdás vagy haszid népdal? Mahler-recepció és a nemzeti zene konstrukciója”, A zenén innen és túl (Az Erasmus Kollégium konferenciája), 2008. május 16.

Önálló előadások meghívott előadóként:

  • „Vonzások és választások: Kodály, népzene és kultúrpolitika a »hosszú ötvenes években«”, Előadás a Hagyományok Házában, a Népismei Tudománytár c. sorozatban, 2008. április 24.

  • „Adalékok az MTA Zenetudományi Bizottságának történetéhez”, Előadás az MTA Zenetudományi Bizottságának rendes ülésén, 2008. május 22.

Ösztöndíjak:      

  • 2000/2001 Köztársasági Ösztöndíj;

  • 2002–2004 LFZE PhD ösztöndíj;

  • 2002– több alkalommal: Pro Musica Ösztöndíj;          

  • 2003, 2006, 2007 Kodály Zoltán Ösztöndíj;

  • 2004–2006 University of Bristol Postgraduate Research Scholarship

Egyesületi tagságok:

  • Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete;

  • Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság

 

 

PUBLIKÁCIÓS LISTA

 

I. Tudományos publikációk

 

Tanulmányok:

  • „Bethlen István” in Romsics Ignác (szerk.), Trianon és a magyar politikai gondolkodás 1920-1953 (Budapest: Osiris, 1998.), 31–50.

  • „Adalékok a hazai zenetudományi kutatás intézménytörténetéhez (1947-1969)”, Magyar Zene XXXVIII/2 (2000. május), 161–191.

  • „Kései találkozás: Szabolcsi, Mahler és Kodály”, Muzsika XLIV/1 (2001. január), 19–26.

  • „Zene, tudomány, politika: Zenetudományi Gründerzeit és államszocializmus (1951-1953)”Muzsika XLV/1 (2002. január), 16–22.

  • „A »szovjet zene« Magyarországon: Ilja Golovin Budapestre érkezik”,  Magyar Zene XL/2 (2002. május), 201–212.

  • „Szabolcsi Bence és a magyar zeneélet diskurzusai (1948-1956)”, Magyar Zene XLI/1 (2003. február), 3–48. és Magyar Zene XLI/2 (2003. május), 237-256.

  • „»Soviet Music« in Hungary: Ilya Golovin Reaches Budapest” in: Mikulaš Bek, Geoffrey Chew, Petr Macek (ed.), Socialist Realism and Music (Praha: KLP, 2004), 151–157. ­/Colloqvia Mvsicologica Brvnensia XXXVI (2001) /

  • „Háry János Moszkvába érkezik: Kodály és a politikai hatalom – esetleírás 1963-ból”, Muzsika 49/4. (2006. április), 14–16.

  • „Az utolsó évtized: Kodály Zoltán és a Kádár-rendszer művelődéspolitikája”Múltunk LI/1 (2006), 259–285.

  • „Scherzo és »unheimlich«: műfaj és érzület konstrukciója a hosszú 19. században”, Magyar Zene, XLV/1 (2007. február), 3–16.

  • „Scherzo and the unheimlich: the Construct of Genre and Feeling in the Long 19th Century”, Studia Musicologica, 48/3­­­–4. (2007), 319­–333.

  • „Zene, tudomány, oktatás, politika: Kodály és az államszocializmus művelődéspolitikája (1948–1967)”Forrás, 39/12 (2007. december), 45–63.

  • „Kodály az államszocializmusban (1949–1967): kultúrpolitika- és társadalomtörténeti tanulmány” in Berlász Melinda (szerk.), Kodály Zoltán és tanítványai: A hagyomány és hagyományozódás vizsgálata két nemzedék életművében (Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2007), 97–174.

  • „God and Revolution – Rewriting the Absolute: Bence Szabolcsi and the Discourse of Hungarian Musical Life” in Zdravko Blazekovic and Barbara Dobbs Mackenzie (eds.), Music’s Intellectual History: Founders, Followers & Fads: Proceedings of the First Conference of the Répertoire International de Litterature Musicale (New York: RILM, 2008), előkészületben.

Közreadás:

  • Szabolcsi Bence, „Zene, illúzió nosztalgia: Brahms, Mahler és Kodály”, Muzsika, XLIV/1 (2001. január), 20-24. [Források: 24.]

  • „Légy résen! Támad a burzsoá avantgardizmus: Magyar zenészek gyümölcsöző moszkvai tanulmányútja” [levéltári dokumentumok bevezetéssel], 2000, XIV/3 (2002. március), 63-68.

Szakmai kiadványok recenziói:

  • „»Így éreztem, így írtam le«” [Somfai László: Bartók Béla kompozíciós módszere Akkord, 2000.] Élet és Irodalom, 2000. szeptember 8. (XLIV/36.) 18.

  • „Totálplán?” [Tokaji András: Zene a sztálinizmusban és a Harmadik Birodalomban. Balassi Kiadó, 2000.] Élet és Irodalom, 2001. szeptember 14. (XLV/37.) 24.

  • „Lécim, klezmorim” [Walter Salmen: A klezmer zene és eredete. Athenaeum 2000 Kiadó–Rózsavölgyi és Társa, 2001.] Élet és Irodalom, 2002. február 22. (XLVI/8.) 24.

  • „Nagyapánk, Harnoncourt” [Monika Mertl: Szívvel gondolkodva. Az Harnoncourt házaspár életrajza. ford.: Sarlós O. Zsuzsa. Mágus Kiadó, 2002.] Élet és Irodalom, 2002. augusztus 2. (XLVI/31.) 24.

  • „Harnoncourt metahistorizmusa” [Nikolaus Harnoncourt: Zene mint párbeszéd – Monteverdi, Bach, Mozart. ford. és utószó: Dolinszky Miklós. Budapest: Európa Könyvkiadó, 2002.] Muzsika, 2002. augusztus (45/8.) 42-43.

  • „Egy régi kortársunk. Péterfy Jenő zenekritikái” [szerk.: Wilheim András. ford.: Grossmann-Vendrey Zsuzsa. Budapest: Kortárs, 2002.] Magyar Narancs, 2002. augusztus 22. (XIV/34.) 30.

  • „Dédapánk, Szabolcsi” [Szabolcsi Bence válogatott írásai. Szerk.: Wilheim András. Budapest: Typotex, 2003] Muzsika, 2005. január (48/1.)

  • „A zenei forma folyamata” [Grabócz Márta, Zene és narrativitás: Írások 18–19. századi és kortárs zeneművekről (Pécs: Jelenkor, 2004)], Muzsika 48/6 (2005. június) 39–40.

  • „Kylwiria krónikái” [Eckhard Roelcke, Találkozások Ligeti Györggyelbeszélgetőkönyv, ford.: Nádori Lídia. (Budapest: Osiris Kiadó, 2005)], Élet és Irodalom, 50/5 (2006. február 3.).

  • „»Bensőséges szakmázás«” [Kárpáti János (szerk.), Szőllősy András (h. n.: Holnap Kiadó, 2005)], Magyar Zene 44/1 (2006 február), 115–119.

  • „Kár” [Jonathan Carr, Az igazi Mahler , ford.: Borbás Mária (Budapest: Európa, 2005)], Muzsika, 49/3 (2006. március), 43–44.

  • „Egy új Kodály-könyvről” [Szalay Olga, Kodály, a népzenekutató és tudományos műhelye (Budapest: Akadémiai, 2004)], Muzsika 49/7 (2006. július), 41-42.

  • „Magyar Rondó” [Dalos Anna, Forma, harmónia, ellenpont: Vázlatok Kodály Zoltán poétikájához (Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2007)], Magyar Zene XLVI/3 (2008. augusztus), 325–330, előkészületben.

 

II. Egyéb publikációk (válogatás)

Új magyar zenés színházi művek elemzése:

  • „Idézetek és dimenziók – Lőrinczy Attila–Melis László: A csoda alkonya avagy egy tündökletes torzszülött kalandos élete” [Ősbemutató. Új Színház], Színház, 2002. április (XXXV/4.), 32-34.

  • „Mint a violák – Kocsák Tibor–Miklós Tibor: Anna Karenina” [Madách Színház], Színház, 2002. június (XXXV/6.), 22-23.

  • „Az inkvizítor hátat fordít – Fekete Gyula–Eörsi István: A megmentett város” [Ősbemutató: Magyar Állami Operaház], Színház, 2003. február (XXXVI/2.), 2-5.

  • „Lakásproblémák – Madarász Iván: Az utolsó keringő” [Ősbemutató: Magyar Állami Operaház], Színház, 2003. szeptember (XXXXVI/9.), 18-21.

Rádióműsorok:

  • „Kodály és az államszocializmus művelődéspolitikája I (1948­­–1956)” [2007]

  • „Kodály és az államszocializmus művelődéspolitikája II(1956­­–1962)” [2007]

  • „Kodály és az államszocializmus művelődéspolitikája III (1963­­–1967)” [2007]

  • Az MR3-Bartók Rádión elhangzott műsorok szövege a http://www.mr3-bartok.hu/ portálon elérhető.

Lektorálás:

  • Dolinszky Miklós, Időrengés: Kilenc muzsikus, tíz vallomás (Budapest: Osiris Kiadó, 2004), 191 old.

Folk_ME has been in­tro­duced in Qatar

Hungarian Heritage House’s digital music education program, which garnered interest from several countries, opening up new opportunities for collaboration.

Interested in other programmes?

Subscribe to our newsletter and be the first to hear about our events and training.