Le­gendás öltözékek: Regőczy Kriszt­ina kűr­ruhája

Legendás öltözékek – Öltözékek legendái

Regőczy Krisztina műkorcsolyázó világhírű kűrruhája a Folk Fashion kiállításon

A Hagyományok Háza – Magyar Népi Iparművészeti Múzeum legújabb tárlata, a Folk Fashion – Divat a folklór a népművészet és a divat időtálló kapcsolatára hívja fel a figyelmet. A kiállítás egyik különlegességeként Regőczy Krisztina olimpiai ezüstérmes, világbajnok műkorcsolyázó matyómintás övvel díszített kűrruhája is megtekinthető, amit 1976-ban viselt az olimpián, amelynek műsorán akkor szerepelt először a jégtánc.

A kiállítás 150 ruhája és kiegészítője közt az Ön kosztümje a legkülönlegesebb darabok között szerepel. Hogyan lett ez a fantasztikus ruha a tárlat része?

Először egy nagyon kedves barátom keresett fel, aki éveken át a MOB Múzeum igazgatója volt, hogy szívesen fogadnám-e a Hagyományok Háza - Magyar Népi Iparművészeti Múzeum együttműködési ötletét. Természetesen nagyon örültem a felkérésnek, hatalmas öröm és megtiszteltetés, hogy a kiállítók emlékeztek az én csodaruhámra, és hogy egy ilyen szép kiállítás egyik darabja lehet. Sallay András jégtáncpartneremmel mindig nagy büszkeséggel viseltük a kalocsai hímzéssel díszített ruháinkat. 

A kosztüm ötlete azt súgja nekem, hogy nagyra értékeli a magyar népművészetet. Mesélne a ruha megtervezésének hátteréről?

A nemzetközi mezőnyben amiatt figyeltek fel ránk igazán, mert jégre vittük a magyar népi mozdulatokat. Ez igazán nagy kihívás volt, hiszen a csárdás alapvetően egy helyben topogó tánc, amit nem könnyű átfordítani a csúszás nyelvére. A koreográfiánkhoz a megfelelő zenén túl a megfelelő kosztümre is szükség volt, és így jött, hogy Sallay Bandi édesanyja felajánlotta, hogy használjuk az ő csodálatos, matyó övét, ami egykor az elsőbálozó ruháját díszítette. Mindennek hatására óriásit, 6-7 helyet léptünk előre a nemzetközi mezőnyben. 

Milyen visszajelzéseket kapott a ruhával kapcsolatban?

Mindenki gyönyörűnek találta, rengetegen érdeklődtek iránta, ami természetes, hiszen nagyon különleges volt, hiszen a korcsolya világában egészen addig nem használtak hagyományos elemeket. Ráadásul a kosztümömet díszítő öv már akkor is egy régi hímzésnek számított, ami tovább növelte a ruhadarab értékét. Összességében nemcsak felfigyeltek rá, de el is kezdték utánozgatni, gallérokon, kézelőkön jelentek meg hagyományos motívumok... Láttunk tehát egy-két ilyen irányzatot, de úgy gondolom, hogy mindig az én ruhám volt a legszebb. 

 

Azért látott olyan darabot, ami versenybe szállhatott volna az Ön kosztümjével?

Azt hiszem, hogy nem. Ez után, az öves ruha után 1979-ben, amikor másodikok lettünk a világbajnokságon, egy gyönyörűséges kalocsai sálgallér volt a ruhámon. Érdekes, hogy tulajdonképpen arról emlékeznek ránk igazán. Monarchia-kűrnek hívtuk a versenyt, mert Zágrábban volt az Európa Bajnokság és Bécsben a Világbajnokság. Ennek fényében készültünk egy külön programmal és hozzá a ruhával. A bécsi VB-n, az utolsó 20 másodpercben nem is hallottuk a zenét, annyira tombolt a közönség! Csodálatos emlék ez nekem, aminek meghatározó része a kosztüm is.

Mi vitte Önöket afelé, hogy hagyományos táncos motívumokat alkalmazzanak a jégen?

Egyértelműen a családi háttérnek köszönhető. Nagyon szerencsések voltunk, hogy odapottyantunk, és annyi segítséget kaphattunk! A nagyapám a Testnevelési Főiskola első évfolyamával végzett, a sportos szemléletet tőle kaptam. Ő tanított meg korcsolyázni, az emeléstechnika elsajátításában is ő segített nekünk. A nagymamám pedig ének-, zene- és néptáncoktató volt. Tőle jött az a gondolat, hogy ha már jégtáncnak hívják a sportot, amit választottunk, akkor miért is ne táncolhatnánk valóban a jégen. Ő készítette nekünk az első kisgyerek-koreográfiáinkat. Mindemellett édesanyám volt az edzőnk. Sok segítséget kaptunk persze az angol edzőinktől is, Roy és Betty Callawaytől, valamint Nagy Zoltán balettmesterünktől is, de a hétköznapokat édesanyám állta végig mellettünk. 

Miért lehetett olyan nagy hatással a közönségre a koreográfiájuk és a stílus, amit képviseltek a megjelenésükkel?

Mert mindez új volt. Mert más volt. Ahogy említettem, nem volt akkor sem szokás, sem divat a néptáncot jégre vinni, és az embereknek rögtön megtetszett.

A népi motívumok a hétköznapi vagy az alkalmi ruhatárát jellemzik valamilyen módon? 

Igen, például csodálatos díszmagyar szerű estélyi ruháim voltak, amiket a világversenyek után, a banketteken hordtam – én ezzel is próbáltam képviselni a magyarságunkat, hiszen mindig nagyon büszkék voltunk arra, hogy Magyarországot reprezentálhattuk. 1980-ban az egész téli olimpiai csapatot ketten tettük ki Sallay Bandival, tehát a jelenlétünk nagy felelősséggel is járt. Általában, ha a hely és az alkalom megfelelő, nagyon szívesen veszek fel még a mai napig is egy szépen hímzett mellényt vagy blúzt. Anno, egy másik élettel ezelőtt, amikor férjhez mentem az amerikai férjemhez, a polgári esküvőnkön szintén egy csodálatosan hímzett, magyar ruhában mondtam ki az igent. 

A hétköznapokban fontosnak tartja a divatot?

Szerintem mindenkinek meg kell találnia azt az irányzatot, ami neki, az egyéniségének és az alkatának előnyös. Én soha nem követtem vakon a divatot. Az alkalmakhoz és a saját életstílusomhoz megfelelő, lehetőleg modern dolgokat szoktam választani. 

Van ebben példaképe?

Édesanyám. Ő egy szál farmerben és egy vagány ingben, egy sállal a nyakában is mindig csodálatosan elegáns volt, amit az egyéniségének is köszönhetett – minden pillanatban boldogságot, örömet és szeretetet sugárzott. Úgy gondolom, hogy minden divat egyéniségfüggő. Tudni kell viselni. Meg lehet jelenni egy bálban farmerben és nagyestélyiben is – a hatás attól függ, hogy az ember hogyan teszi meg azt a belépőt.
 

Folk_ME has been in­tro­duced in Qatar

Hungarian Heritage House’s digital music education program, which garnered interest from several countries, opening up new opportunities for collaboration.

Interested in other programmes?

Subscribe to our newsletter and be the first to hear about our events and training.