„…ódon tűzben ragyogó ék­szerek a székely dalok”

A címben szereplő idézet Kodály Zoltántól származik, aki Bartók Bélával együtt népzenei örökségünk feltárásával, összegyűjtésével, páratlan kincset őrzött meg számunkra. A két zeneszerző óriás munkáját számos elkötelezett gyűjtő folytatta, köztük Pávai István, napjaink egyik legjelentősebb népzenekutatója. A 70. születésnapjához érkezett kutató előtt 2021. november 12-én a Zeneakadémia Nagytermében koncerttel tisztelegnek a népzene jeles képviselői. A koncert zenei rendezője, Árendás Péter, a Hagyományok Háza Folklórdokumentációs Könyvtár és Archívum tárvezetője, a Zeneakadémia Népzene Tanszékének docense. Pávai István gyűjtéseiről, a koncert programjáról, Árendás Pétert kérdeztük. 

barozda

Önt számos közös munka köti a mesterhez. Dióhéjban hogyan foglalná össze a neves kutató pályáját, és hol kapcsolódott be a munkájába?
Á. P.: Pár mondatban nehéz összefoglalni a kiváló népzenegyűjtő pályáját. Nekem abban a szerencsében van részem, hogy több területen is együtt dolgozhattam vele. Ilyen volt például az 1990-es évek végén az Utolsó Óra gyűjtéssorozat, ahol mindketten gyűjtöttünk, a teljes rögzített anyag rendszerezését és utólagos jegyzőkönyvezését én végeztem, és a gyűjtésekből megjelent Új Pátria kiadványoknak vele együtt egyik sorozatszerkesztője voltam. 2007 óta, amikor a Zeneakadémián megkezdődött a hangszeres és vokális népzene oktatás, mindketten tanítunk, emellett a tanszéki koncertek megszervezése is rám hárul. 2013 óta pedig a Hagyományok Háza Folklórdokumentációs Könyvtár és Archívumában dolgozom, melyet Pávai István alapított, itt maga mellé vett helyettesnek, majd átadta nekem a tár vezetését. Így napi szintű, szoros kapcsolatban vagyunk a mai napig, Istvánnal szakmai kérdésekben rendszeresen konzultálunk. Büszke vagyok rá, hogy a születésnapi koncert zenei rendezője lehetek, örülök, hogy engem bízott meg, hogy aktívan részt tudok venni a szervezésben.

Az Akusztikus, autentikus - Pávai István 70 című koncert műsorát óriási anyagból válogathatták, mi volt az alapkoncepció?
Á. P.: Az alapkoncepció az volt, hogy Pávai István gyűjtéseiből még a szakma számára is kevéssé ismert anyagot mutassunk meg. Pávai gyűjtőként valódi mélyfúrásokat végzett, és addig ismeretlen adatközlőktől, évtizedek óta nem játszott népzenei kincseket bányászott elő. Videofelvételek is készültek a gyűjtések során, így rengeteg olyan muzsikusokról van anyagunk, akik már nincsenek köztünk. A koncerten felhangzó dallamok kiválasztását István végezte, hiszen legjobban ő ismeri, mik a zenei különlegességek, érdekes dallamvariánsok. Én megkaptam a forgatókönyvet, amiben szerepelnek a műsorszámok és az előadók, azok hiteles megvalósítása, színpadra állítása már az én feladatom. 

Minden közreműködő és gyűjtőterület felsorolására nincs módunk, de néhányat ki tudunk emelni közülük.
Á. P.: A közreműködők között találjuk az erdélyi táncházmozgalom alapító zenekarait, a Pávai István által alapított Barozda együttest valamint a Bodzafa együttest, a fiatalabbak között a Tokos és a Lelkes zenekar tagjait. A koncerten a mester magyarországi tanítványai – a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszékének végzett és jelenlegi hallgatói és a Doktori Iskola képzésein résztvevő hallgatók – is színpadra lépnek. A gyűjtések Moldvából és Erdély különböző kistájairól származnak, képviselteti magát mások mellett Barcaság, Udvarhelyszék, Felső-Maros és Közép-Maros vidéke, Kutasföld, Gyergyó és Gyimes, de felcsendülnek különlegességek a Mezőség különböző részeiben gyűjtött magyar és román anyagból is. 

pavai

Köztudott, hogy Pávai István jelentősen kitágította a korábban ismert népzenei gyűjtés kereteit, mi inspirálta, hogy erre az útra lépjen? 
Á. P.: Pávainak a Kodály tanítvány Jagamas János volt a tanára, aki Kolozsváron tanított és az ottani Folklór Intézetet vezette. Jagamas gyűjtési stratégiája az volt, hogy azon erdélyi és moldvai vidékeket kereste fel, ahonnan korábban nem készültek gyűjtések. Jagamasnak az 1950-es években gyűjtött anyaga nagy hatással volt Pávaira, szoros kapcsolatban voltak, mindketten tudományos precizitással, nagy felkészültséggel dolgoztak. Emellett természetesen más kutatók – Szenik Ilona, Kallós Zoltán vagy Almási István – gyűjtéseit is jól ismerte.

Nem az első és remélhetőleg nem is az utolsó közösen szervezett koncertjük a novemberi, hogy fogadja a közönség ezeket a különleges zenei válogatásokat?
Á. P.: A Népzene Tanszéken már több közös koncertet valósítottunk meg ebben a munkamegosztásban, ilyen volt például az Elfeledett Székelyföld vagy a Dédapáink székely népzenéje. Ezekre hallatlanul nagy izgalommal jött a közönség, úgy a szakmai, mint a külsős érdeklődők nagyon jól fogadták. Budapest után november 17-én a Csíkszeredai Prímástalálkozón is bemutatjuk ezt a programot, és azt reméljük, hogy a korábbiakhoz hasonlóan most is mindkét helyszínen nagy siker lesz. 

Pavlovics Ágota

Folk_ME has been in­tro­duced in Qatar

Hungarian Heritage House’s digital music education program, which garnered interest from several countries, opening up new opportunities for collaboration.

Interested in other programmes?

Subscribe to our newsletter and be the first to hear about our events and training.