Csodákra képesek, ha lelkesek

Interjú Tóthné Kovács Annamáriával, a Kanizsay Dorottya Katolikus Gimnázium, Egészségügyi Technikum és Szakképző Iskola könyvtárosával

 

Hány gyerek jár az iskolába?

Az esti tagozattal együtt kb. 630 fő.

Mivel foglalkozik pontosan?

Nekem az egyik szakom a könyvtár, a másik területem a könyvtár-informatika. Nemcsak könyvtárosként tevékenykedem, hanem kulturális szervező is vagyok. Azokkal a gyerekekkel foglalkozom, akik rendszeresen bejárnak a könyvtárba. Azokat a pályázatokat, amiket megtalálok, kitesszük az iskola Facebook-oldalára is és az osztályfőnöki munkaközösségi értekezleten tájékoztatom a pedagógusokat a lehetőségekről.

Hogyan motiválja a diákokat?

Leülünk, beszélgetünk, nézegetünk képeket a könyvtárban, és innen merítünk inspirációt, és együtt ötletelünk.

Többnyire a könyvtári anyagra építenek?

Vannak nagyon jó ötletadó könyveink, de hasznos a webes forrás. Felhívjuk a diákok figyelmét arra, hogy a könyv a hiteles forrás, hiszen minden esetben lektorálva van, az interneten viszont mindenféle információt megtalálhatunk.

Mióta pályáznak a Hagyományok Háza rajzpályázataira?

Részt vettünk a tavalyi „Virágozta anno…” , a „Fából faragva…”, „Kis korsó, nagy korsó, torkomat újító..”,  és az „Ahány ház, annyi szokás…” pályázataikon. A gyerekek eddig beküldött és díjazott alkotásaiból az iskola egyik közösségi terében egy kiállítást is szerveztünk Kanizsay Galéria néven.

Hogyan vehetőek rá a diákok, hogy részt vegyenek egy pályázaton?

Azok pályáznak, akik fogékonyak valamilyen művészeti tevékenységre, és rendszeresen járnak a könyvtárba, vagy nézik az iskola közösségi portálját.  Az iskolai rajztanárral is együttműködünk, rendszeresen konzultálok vele. Pályázóink vegyesen kerülnek ki a gimnáziumi és technikumi osztályokból, de tavaly Szilágyi Nikolett és Albert Viktória egészségügyi szakra jártak. Nekik nincs rajzórájuk, mégis szép munkát hoztak létre.

Kanizsay Dorottya

Tóthné Kovács Annamária

Van kézműves- vagy rajzszakkör az iskolában?

Nincs, de a különböző fontos alkalmakra, ahol dekorálni kell az iskolát, együtt készülünk (ballagás, nemzeti ünnepek). Ilyenkor a tantárgyi felmentetteket, elmaradt óra miatti felszabaduló tanulókat gyűjtöm össze, hogy tevékenykedjünk. Az a tapasztalatom, ha sikerül felkelteni a tanulók érdeklődését, akkor rendkívül ötletes dolgokat tudnak készíteni. Nagyon önállóan tudnak dolgozni, csodákra képesek, ha lelkesek.

Hogyan készültek a pályázatra?

Voltak irányított részei a munkafolyamatnak. Sokat beszélgettünk az elején arról, hogy ne csak egy rajzot adjanak be, hanem gondolkodjanak olyan használati tárgyban, aminek művészi értéke is van. Az alkotás egy része otthon, a másik része pedig az iskolai könyvtárban készült.  Így született meg egy DVD borító.

Kézműveskedik?

Én hobbiból alkotok otthon, kedvenceim a 3D-s alkotások, amiket az otthon összegyűlt csomagolóanyagokból, apró mütyürökből készítek. Számomra sokat jelentenek a saját kezűleg készített ajándékok. Amit a legjobban szeretek a munkámban, az az, hogy ötleteket adok és szervezek. Magamat úgy jellemezném, hogy lelkes–lelkesíthető–lelkesítő vagyok. Fontos a gyerekeknek a visszajelzés, a megbecsülés, hogy megjelenjenek a munkáik egy galériánkban, tanévzáró ünnepélyen kihirdetjük a helyezetteket, és az alkotókat és munkáikat kitesszük az iskola Facebook-oldalára, honlapjára. A tanulók önbizalmát megerősítjük, és motiváljuk őket a további munkára is. Nagyon örültünk, hogy a tavalyi kiállítás virtuális formában valósult meg, mert így mindenki számára elérhetővé vált. Sok ötletet adott maga a kiállítási módszer is.

Mióta dolgozik az iskolában?

2010 óta. A könyvtár szerepét bővítettem ki. Ma már az eredeti funkció, az olvasás, információ gyűjtés nem elég. Most olyan helyünk van, ahol a diákok meg tudják találni azt, ami számukra örömet okoz. Olyan közösségi tér, ahol házi feladatot el lehet készíteni, olvasni, pályázatokat keresni, rejtvényt fejteni, prezentációt készíteni, beszélgetni, vagy akár a buszra várva értékes időt eltölteni, vagyis próbálom a tanulók kevés szabadidejét minőségi szabadidővé tenni. Úgy hívom könyvtárunkat, hogy KönyvTÉR vagy kulturális barlang.

Mennyire ismerik a gyerekek a népművészetet?

Mindenkinek vannak emlékei, egy-egy kirándulás a Szentendrei Skanzenban, Hollókőn, vagy más néphagyománnyal kapcsolatos rendezvényen. Azonban amikor egy pályázatra készülünk, akkor alaposabban utánanézünk a forrásanyagnak. Ez elengedhetetlen feltétele a hiteles, igényes munkának.

A digitális oktatás mennyire változtatott ezen a tevékenységen?

Most közvetett kommunikációt alkalmazunk. Sokkal több feladat hárul a diákokra, de a személyes megkeresésemre mindig reagálnak. Hiszek egy-egy megkeresés sikerében, és mindig találok pár olyan tanulót, akik rávehetők ilyen plusz tevékenységekre.

Milyen más pályázatokon vettek eddig részt?

Mindenki szeret valahogy megmutatkozni. Rendszeresen meghirdetjük tanulóink körében a kerületi pályázatokat is. Nemrég részt vettünk egy retro pályázaton, és több alkotás díjazott lett. Ez a téma megragadta tanulóink fantáziáját, hiszen a szüleiktől is kérdezhettek. Vers és novellaíró pályázaton is többen vettek részt, de voltunk turisztika arculatteremtő pályázaton is, ahol a számítógépes grafika ismerete és használata, a nyelvismeret és a kreativitás elengedhetetlen feltétele volt a részvételnek. A tanuló diákok számára fontos bármilyen visszajelzés, ha máshogy nem, egy emléklap formájában is, mert így marad meg a lelkesedés. Az idei évben is részt szeretnénk venni a Hagyományok Háza Nyitott műhelyének a pályázatán, mert nagyon értékesnek, motiválónak tartjuk.

Folk_ME has been in­tro­duced in Qatar

Hungarian Heritage House’s digital music education program, which garnered interest from several countries, opening up new opportunities for collaboration.

Interested in other programmes?

Subscribe to our newsletter and be the first to hear about our events and training.