Höveji csip­ke min­takincs

A Magyar Népi Iparművészeti Múzeum gyűjteményében megtalálható a Háziipari Szövetkezetek Országos Szövetségének (HISZÖV) készített dokumentáció egy része.

Ebben a hónapban Hentz Henrikné és Szebeni Mária által felgyűjtött höveji mintakincs kapcsán Ament-Kovács Bence néprajzkutató publikációból szemezgettünk.

Az 1952-ben, Győrött tartott ankét eredményeként 1953-ban, a 2034/1953-as kormányrendelet értelmében létrejött a Háziipari Szövetkezetek Országos Szövetsége (HISZÖV) és a Népi Iparművészeti Tanács (NIT). A Népművészeti és Háziipari Vállalat feladata is megváltozott, hiszen ezután gazdaságilag a HISZÖV, művészetileg pedig a NIT irányította a szövetkezeti termelési folyamatokat.

höveji mintakincs

„A Népi Iparművészeti Tanács és a szövetkezetek egyaránt kiterjedt néprajzi gyűjtőmunkát folytattak a népművészet tárgykörét illetően. Az 1960-as évekre a gyűjtött anyagból elkészültek a szövetkezeti tervezők munkáját évtizedekig meghatározó dokumentációk Mezőkövesden, Hevesen, Kalocsán, Kiskunhalason, Siófokon (karádi hímzésfeldolgozások).  Ezek közül a legteljesebb munka Dajaszászyné Dietz Vilma mezőkövesdi dokumentációja és Tompa Béláné hevesi szőttes dokumentációja. A dokumentációból egy példány a Néprajzi Múzeumba, egy a területileg illetékes szövetkezet irattárába, egy pedig a NIT irattárába került.”[1]

„Ebben az időszakban a szövetkezeteknek nem csupán, az említett, kontinuus tudással rendelkező szakemberekkel volt lehetősége együtt dolgozni, hanem egészen az 1956-os forradalmat követő kollektivizálási hullámig valóban autentikus paraszti tárgyakat is volt módjuk gyűjteni, még ha népművészet felfogásuk nem is egyezett minden esetben a néprajzos szakma képviselőivel. Az 1960-as évekre a gyűjtött anyagból elkészültek a textil szakágakban (csipke, hímzés, szőttes, viselet) tevékenykedő szövetkezeti tervezők munkáját évtizedekig meghatározó dokumentációk Decsen, Mezőkövesden, Hevesen, Kalocsán, Kiskunhalason, Siófokon (karádi hímzésfeldolgozások). Ezek közül a legjobban feltárt munka Dajaszászyné Dietz Vilma mezőkövesdi dokumentációja és Tompa Béláné hevesi szőttes dokumentációja. A dokumentációkból egy a Néprajzi Múzeumba, egy a területileg illetékes szövetkezet irattárába, egy pedig a NIT irattárába került (Viszóczky 2003:668).

höveji mintakincs

Ezután következett a munka tervezési, majd kivitelezési fázisa, hiszen rendszerint nem a régi tárgyakat másolták le változtatás nélkül, hanem mintakincsükből újakat terveztek, máskor inspirációnak használták azokat. Példának okán, a Hevesi Háziipari Szövetkezet alkotói Tompa Béláné vezetésével kiterjedt gyűjtőmunkát folytattak régiójukban. A szőttes törölközőket és párnavégeket Átányból, Mátraballáról és Mátraderecskéről, a hímzett abroszokat, sátorlepedőket és ingváll mintákat Recskről és Bodonyból gyűjtötték. Ezek után pedig a szövetkezet asszonyai az átányi eredetű szedettes motívumok és a mátrai csíkritmusok együttes alkalmazásával alkották meg a ma is ismert Hevesi szőttest (Báder 2004:461).

höveji mintakincs

[…] Egyes régiókban a NIT és a megyei múzeumok hathatósabban avatkoztak be a minták és a készülő tárgytípusok kiválasztásába. A NIT népművészetet átmentő mozgalma elsősorban a 1800-as évek közepi, minden értelemben klasszikus népművészeti anyagából merített ihletet, ezzel nehéz helyzet elé állítva azon régiók alkotó közösségét (például Mezőkövesd, Sióagárd, Kalocsa), ahol a népi iparművészet előzményei már a 19‒20. század fordulóján jelentkeztek, és érthető módon, a közvetlen elődök munkájára példaképként tekintettek. (Romsics 2003:29–39)[2]

höveji mintakincs

 

Forrás:

Ament-Kovács Bence: Háziipari és népi iparművészeti szövetkezetek a második világháború utáni Magyarországon. Honismeret, 2019

Bence Ament-Kovács: Cottage Industry Co-Operatives with Applied Folk Art Profile in Hungary after World War II. Acta Ethnographica Hungarica, 2020

 

Hivatkozások feloldása:

Báder Miklósné:

2004    Alkotó közösségek szerepe a hagyományőrzésben. In Petercsák Tivadar (szerk.) Agria XLII, 467–476. Eger: Dobó István Vármúzeum.

Romsics Imre:

2003    A népművészet és a népi iparművészet a kalocsai népművészet példáján. In Fejős Zoltán (szerk.) Néprajzi jelenkutatás és a múzeumi gyűjtemények változása. Madok-füzetek 1, 29–39. Budapest: Néprajzi Múzeum.

Viszóczky Ilona:

2003    Néhány adalék a Matyó Múzeum hímzéseinek vizsgálatához. In Veres László – Viga Gyula (szerk.) A Herman Ottó Múzeum Évkönyve XLII, 668–675. Miskolc: Herman Ottó Múzeum.

 

 

[1] Ament-Kovács Bence: Háziipari és népi iparművészeti szövetkezetek a második világháború utáni Magyarországon. Honismeret, 47, 3, 17–23. 2019.,19.old.

[2] Bence Ament-Kovács: Cottage Industry Co-Operatives with Applied Folk Art Profile in Hungary after World War II. Acta Ethnographica Hungarica, 65, 1, 395–433. 2020., 402–404. old.

Csip­ke-szere­lem

Az 5 éves Nyitott Műhely augusztusi alkotója Turós Istvánné ötvös, csipkekészítő Népi Iparművész

📖 Készítsd magad: Csip­ke szív

Mélyüljön el az otthoni alkotás örömében! Szolnoki szalag csipke szív készítése Turós Istvánné ötvös, csipkekészítő Népi Iparművésszel Amire szükségünk lesz...

Interested in other programmes?

Subscribe to our newsletter and be the first to hear about our events and training.