Bor­sos Ro­land: Megúju­ló örök­ségünk, a tánc

Magyar Hírlap

Kincses Felvidék címmel mutatta be nemrég az idén ötvenöt éves Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) Bartók-trilógiájának első tételét. Ez volt az első alkalom, hogy hivatalos magyar néptáncegyüttes a Felvidék etnikailag sokszínű tánc- és zenekultúráját összefoglalta.

Megújulásról mégsem most beszélhetünk, az együttes történetében a bartóki elvek mentén megalkotott előadás előtt ugyanis két jelentősebb korszakváltást is számon tartunk. A hetvenes évek elején, a táncházmozgalom kibontakozásával a népies jellegű színpadi táncművek megalkotása helyett az eredeti társastáncok nyelvezetének elsajátítására, alkalmazására törekedtek az előadók és a koreográfusok. Az újabb, majdnem egy évtizeddel ezelőtti korszakváltást tulajdonképpen az említett törekvés beérése alapozta meg. A MÁNE előadásain a néphagyomány ma már különböző szemszögből, hol témaként, hol kifejező eszközként jelenik meg: ismeretterjesztő műsoraikban a hagyományanyag történeti összefüggéseire világítanak rá, táncszínházi műsoraikban pedig dramatikus, látványos előadásokat valósítanak meg a hagyományanyag alkalmazásával.

Hogy néphagyományaink kortárs táncszínházi műfaj alapjául szolgálhatnak, arra kitűnő példa a Kincses Felvidék: Kovács Gerzson Péter, a darab koreográfusa – ahogy az előadást beharangozó sajtótájékoztatón mondta – kortárs táncosként "szédült vissza" a néptáncba. Ő egyike annak a húsz kortárs koreográfusnak, akik az utóbbi hét évben együtt dolgoztak az együttessel. Fáradozásuknak állít emléket a MÁNE alapításának ötvenötödik évfordulójára kiadott Pannon freskó című fotóalbum, amely a legutóbbi tíz táncdarab legszebb pillanatait foglalja magában. Az ismeretterjesztő műsorok közül a reformkor előtti, majd a reformkori táncokat megelevenítő Táncos magyarok és Verbunkos előadásain készült felvételeket, illetve a táncokat autentikus módon bemutató Hármas tánctükör, Földön apám fia volnék és Az örök Kalotaszeg ellesett pillanatait. A dramatikus játékok közül az Örmény legenda, a Szerelemtánc és a balladaszerű Veszett világ került az albumba, a látványos tánckoncertek közül pedig a Naplegenda és az európai örökségünket a természet körforgásával megfogalmazó Pannon freskó.

Hagyományainkban "kilenc évszázad valamennyi Nyugatról érkező divathulláma nyomot hagyott" – írja előszavában Sebő Ferenc, az együttes szakmai igazgatója, hozzátéve: néphagyományunk az európai múlt tükre is egyben. Az is beszédes – tehetnénk hozzá –, hogy ma hogyan élünk ezzel az örökséggel.


Pannon freskó – Magyar Állami Népi Együttes 1998–2005
Hagyományok háza, 2006, 173 oldal, 7000 forint

 

Borsos Roland

Interested in other programmes?

Subscribe to our newsletter and be the first to hear about our events and training.