fotó: Mudra László
Folklórgyűjtők fóruma sorozat
„Minden hangszer annyit ér, amennyit az adott kor kultúrát hordozó rétege gondol róla. Játssza-e a repertoárját vagy elfelejti, presztízshangszerré emeli vagy egyszerű használati tárgy marad, esetleg a feledés vár rá. Ez egy természetes folyamat, amely a zene változásával és a hangszerek fejlődésével együtt jár. A 20. század még lehetőséget nyújtott olyan zenefolklór-jelenségek vizsgálatára, mint például az utolsó kobzosok múltból itt maradt tudása. Ugyancsak a 20. század utolsó harmadában fedezték fel újra a kobzot Magyarországon.
A mai kulturális tér rendkívül összetett és gyorsan változó. A zenei kultúrjavak megőrzése és visszatáplálása a kulturális vérkeringésbe tudatos munkát kíván. Felértékelődnek azok az alkotók, akik a színpadi jelenlét mellett időt és fáradságot nem kímélve keresik az utat a kultúrahordozó generációhoz, felhasználva a tudástranszfer legmodernebb eszközeit. Közéjük tartozik két szerzőnk, Csenki-Túri Luca hegedűs és Csenki Zalán kobzos is, akik zeneakadémiai tanulmányaik során kezdtek el foglalkozni a hétfalusi csángók és a Brassó környéki románok népzenéjével. Könyvük kiváló összegzése az utóbbi évek zenekari gyakorlata során megszerzett előadói, közvetve pedig tanári és kutatói tapasztalatnak.”
A fenti sorokat olvashatjuk a 2021-ben a Zeneakadémia gondozásában megjelent A barcasági borica tánc zenéje című kottás kiadvány ismertetőjében. A Folklórgyűjtők fóruma sorozat keretében ezúttal a két szerző gyűjtési és kutatási élménybeszámolóival egybekötött zenés előadását hallgathatjuk meg.