A cigányzene virtuóza
Kalandozásunk az operettől a magyar nótán át, a városi cigányzenén keresztül az autentikus népzenéig vezet el.
Kalandozásunk az operettől a magyar nótán át, a városi cigányzenén keresztül az autentikus népzenéig vezet el.
A Magyar Állami Népi Együttes előadói, akik közül sokan "Aranysarkantyús", "Aranygyöngyös" táncosok, a Népművészet Ifjú Mestere Díjas művészek, ebben az előadásban példaképeik (táncosok, zenészek, énekesek) emlékeit idézik meg, bizonyítva hogy a hagyomány él és örök!
Az örök Kalotaszeg című előadás egy bánffyhunyadi zenész család, a Vargák "Csipások" zenéje kapcsán foglalja össze Kalotaszeg tipikus román, magyar, cigány népzenéjét, táncait.
A 19. század zenei ébredésének leghíresebb dallamai és a magyar nyelvterület legkülönbözőbb tájainak népzenei gyöngyszemei csendülnek fel a Magyar Állami Népi Együttes zenekara segítségével.
A Magyar Állami Népi Együttes a szenteste napját, a karácsony vigíliáját, a várakozás örömét, izgalmát, csodáját bemutató produkciója valóságos, a népi hagyományból eredő játékokból, szokásokból, a Kisjézus születését üdvözlő keresztény tradícióból, valamint az e naphoz köthető mesés, csodás történetekből épül fel.
A Magyar Állami Népi Együttes 70 esztendeje alatt hazánk legnevesebb cigányzenészei és prímásai öregbítették a társulat hírnevét. A koncerten hallhatunk operettet, verbunkokat, népdalokat és népies műdalokat egyaránt.
Az Édeskeserű előadás - címéből adódóan - az ellentétes erők örök egymásnak feszülésére épülő, az alkotók egyéni látásmódját tükröző táncköltemény, mely rapszodikusan ellenpontoz komikumot tragikummal, örömöt bánattal, életet halállal.
A Magyar Állami Népi Együttes népi zenekarának koncertje egy csodás világba invitálja a hallgatókat. Az előadásban megidézett tájegységek változatos és izgalmas muzsikáját a hangszerek mellett a társulat énekesei teszik még sokszínűbbé.
Előadásunk – ha nem is törekszik teljességre – formabontó világával megpróbálja felmutatni Rábai Miklós örökségét, személyes hitvallását, a hagyományhoz fűződő viszonyát, művészi útkereséseit, mindemellett a kommunista kultúrpolitika szorításában létezni, alkotni kívánó ember dilemmáit is.
Az előadás a magyar színpadi néptáncművészet történetében először mutatja be a Délvidéken élő népek: magyarok, szerbek, horvátok, németek, románok, sokszínű tradicionális kultúráját.
A Hajnali Hold a folklór nyelvezetéből inspirálódva szól a meghatározó női princípiumokról, a női lélekről, az ösztönök szintjéről, erről a sokszor titkos és érzéki világról. Alkalmat ad arra is, hogy a hold szemszögéből vizsgálva említést tegyen a napról, a férfi princípiumról.
Vajon kik azok a fiatal nők és férfiak, akiket a Magyar Állami Népi Együttes Idesereglik, ami tovatűnt – Óda az énekes madárhoz előadásán a színpadon láthatunk? Honnan jöttek, hová tartanak, miért visel közülük néhány hátizsákot?
A Kincses Felvidék című műsorával a Magyar Állami Népi Együttes a magyarországi hivatásos együttesek között először foglalja össze a Felvidék etnikailag sokszínű tánc- és zenekultúráját.
A Magyar Állami Népi Együttes Kivirágzott keresztfája című műsora a húsvét ünnepéhez illeszkedő táncjátéka.
A Kolozsvári Magyar Napok tizedik évfordulójára készült műsor, egy képzeletbeli Kolozsvári piacnak a hangulatát varázsolja a színpadra – nem teljességre törekedve, de történeti távlatokat is nyitva az emlékezet horizontján – természetesen nem drámában, hanem a néptánc és a népzene költői nyelvét használva.
A Magyar Állami Népi Együttes előadása egy antológiaszerű válogatás, korokon és határokon átívelő utazás, amelynek során körbejárja, körbetáncolja a Kárpát-medencét.
A Magyar Állami Népi Együttes műsorához Bartók és Kodály után ismét a magyar zeneművészetből, ezúttal Liszt Ferenc munkásságából merít ihletet. A zene, a tánc, az énekhang uralta koncertteremben a mozaikok egységbe, nagy ívű tablóvá rendeződnek, hogy ezáltal a múlt megelevenedjen, és jelenünk a gyökereire találjon.
Nem csak térbeli utazás ez, hanem az időben is barangolunk, hiszen népzenénk régi ázsiai gyökerei ugyanúgy megszólalnak, mint azon muzsikák, melyek több világhírű magyar zeneszerzőt is inspiráltak. Európa ezeréves történeti zenéjének és táncának lenyomata ez.
A Megidézett Kárpátalja című előadás a magyar színpadi néptáncművészet történetében először mutatja be egy antológia keretében a Keleti-Kárpátokban és annak előterében, Kárpátalján élő népek: magyarok, ukránok, ruszinok, románok, cigányok, zsidók, sokszínű és gazdag tradicionális kultúráját.
A tánckoncert helyszíne egy szimbolikus tér: koncertterem, étterem, bár, falusi kocsma stb. Az előadás zenei szövetében a népzene mellett helyet kap a hagyományos városi cigányzene, a magyar nóta és a csárdás, valamint a jazz és az etnikus cigány világzene is.
A Magyar Állami Népi Együttes alkotóinak régi álma valósult meg, amikor Nikola Parov friss hangzású, dinamikus, ősi motívumokat görgető populáris zenéjével találkoztak.
A szarvas az egyetemes kultúrtörténet ősi szimbóluma, elhullatott és újranövelt agancsa maga az örök újrateremtés. Az aranyösvény kapujában áll, és arra szólít fel, hogy kövessük őt saját szellemi világunkba. Ő a démon, a sámán, a varázsló, a tündér vagy a halottak királya, aki képes egy más világba, az új világba hívni a rá vadászót.
A Magyar Állami Népi Együttes produkciójában, melyhez a kodályi életmű szolgál hivatkozási alapul, a korábban színpadra állított műsorokhoz hasonlóan a hagyomány radikális elevenséggel jelenik meg, jelenkorunk kortárs megnyilvánulásaival szimbiózisban.
A Magyar Állami Népi Együttes Ünnep című műsorában a Kárpát-medencében élő magyarság különleges tradicionális kultúrája elevenedik meg, az előadás alkotóinak sajátos, mai, színházi világlátásán keresztül.
A Magyar Állami Népi Együttes Verbunkos című előadásában a magyar romantika korszakának nemzeti megújulási mozgalmát idézi fel a zene és tánc vonatkozásában.
Voltak korok, helyzetek, mikor a fúvósok határozták meg a zenei életet, ők vezették a talp alá valót játszó zenekarokat, mígnem aztán a vonósok érkeztével kissé háttérbe szorultak, de a pásztorok megőrizték számunkra a fúvós prímások hagyományát egészen a múlt század végéig. Műsorunk ezeknek az embereknek az életébe ad betekintést.
Hírek
A Nők Lapjában megjelent a Körforgásban című divatszínházi előadásunk ajánlója.
A diákok személyes gondolataiból, tapasztalataiból indulunk ki, egyenrangú és partneri kommunikációban fejtjük fel azokat a kérdéseket, melyekkel az előadásban is szemben találják magukat.
Elhozzuk nektek azokat a gyűjtéseket, évtizedes felvételeket, archív anyagokat melyekből még ma is rengeteget tanulunk; táncosokat, akiknek a táncaiból mi is merítkezünk. Szeretnénk megmutatni kedvenc felvételeinket: milyen forrásokból, mivé érik bennünk egy-egy mozdulat.
Az Édeskeserű előadás - címéből adódóan - az ellentétes erők örök egymásnak feszülésére épülő, az alkotók egyéni látásmódját tükröző táncköltemény...
Mire utalt Bartók, amikor a néphagyományok „tiszta forrásáról” írt? A válasz ezer szó helyett egyetlen gálaest, amin a hazai néptánc...
A tánckoncert helyszíne egy szimbolikus tér: koncertterem, étterem, bár, falusi kocsma stb. Az előadás zenei szövetében a népzene mellett helyet...
A tánckoncert helyszíne egy szimbolikus tér: koncertterem, étterem, bár, falusi kocsma stb. Az előadás zenei szövetében a népzene mellett helyet...
A Tiszta forrás című összművészeti est hallatlanul izgalmas körpanorámát fest az európai tánctérről, az előadás felvillanyozó és inspiráló történelmi tablót...
Nem csak térbeli utazás ez, hanem az időben is barangolunk, hiszen népzenénk régi ázsiai gyökerei ugyanúgy megszólalnak, mint azon muzsikák...