Kiss Esz­ter Ve­ro­ni­ka: Szar­va­sé­nek: az örök új­já­szü­le­tés

Magyar Nemzet

Azt, aki eddig úgy hitte, a népművészetet semmilyen formában nem lehet igazán kortárssá és egyetemessé formálni, a Szarvasének végképp meggyőzi az ellenkezőjéről. A néphagyomány nemcsak modern, hanem egyenesen újszerű is lehet.

 

Hangulatok, érzések, benyomások csak lazán kapcsolódnak egymáshoz a jelenetekben: a táncjáték a szarvas mitológiai, néphagyománybeli és asszociatív jelentéseit fűzi fel néhány perces színekre egymás után. A szarvas lehulló, majd újranövő agancsa az örök újjászületést jelképezi, megjelenik az élet minden fordulóján. A magyar és sok vele rokon nép hagyománya különösen gazdag szarvas szimbólumokban.  Ha a csodaszarvas mondára vagy a már említett regölésre gondolunk vagy akár a szarvassá vált fiúkig terjesztjük a kört, akkor adja magát a sokat idézett bartóki gondolat a tiszta forrással. Ezzel a képpel indul a Szarvasének.

Nem népzene, hanem bartóki értelemben vett népzenei ihletésű kompozíció szól. Kelemen László, a Hagyományok Háza főigazgatója, aki zeneszerzőként jegyzi a művet, sok szempontból hasonló képzettséggel és tapasztalattal büszkélkedik, mint Bartók: miközben klasszikus zeneszerzést tanult, népzenei műveltsége, saját gyűjtői tapasztalata és néprajzi tudása hatalmas. Így amikor kortárs zenét ír és a népzenéhez fordul forrásért, igazi magyar zene születik: duda, gardon, tárogató, tekerő, doromb – mind tökéletesen illeszkedik a zenekarba. Sokszor talán nem is hisszük el, hogy a dallam komponált, nem pedig egy ismeretlen gyűjtésből származik.

Az élet lezárását bemutató utolsó nagy kórusrészben a férfikar a Dies Irae-t, a női kar református zsoltárénekeket énekel, a szóló pedig az Istenem, istenem, hol leszen halálom… kezdetű népdalt hozza: tökéletes harmóniában olvadnak össze. Kelemen Lászlónak több színpadi zenét és több kórusművet kellene írnia. Nagy élmény hallgatni. A három énekes szólista (Herczku Ágnes, Tintér Gabriella és Hetényi Milán) közül Tintér Gabriella az igazi meglepetés: nemcsak a népdalokat, vagy a népdalszerű szólamokat énekli hitelesen, de tekerőn és gardonon is kiváló játékos, ráadásul még a regölés sámáni világát is kiválóan hozza.

A tánc Orca Calin, Fitos Dezső, Furik Rita, Juhász Zsolt, Kocsis Enikő, Mihályi Gábor koreográfiáira épül, Mihályi rendezésében. Ízig-vérig kortársat látunk, még ha népi alapokon nyugszik is, ami nagy tudást és hatalmas erőt kíván. A jelmezek szépek, nem csak hidat alkotnak a népviselet és a modern kor között. A Szarvasének tehát egyfajta összegzés, a múlt, jelen és jövő közötti kapocs. Példát mutatott vele a Magyar Állami Népi Együttes mindazoknak, akik csak a hagyományos és a kortárs közötti ellentétet látják. A néphagyomány nemcsak modern, hanem egyenesen újszerű is lehet, csak meg kell találni a bemutatás módját.

Kiss Eszter Veronika

Szár­nya­ló ze­nei öt­le­tek

Május 2-án ismét izgalmas zenei kísérletnek lehetünk szem- és fültanúi, a Hagyományok Háza Népzenei inkubátor programjában, ezúttal ugyanis három tehetséges és kreatív népzenész öltöztet új köntösbe egy közismert magyar népmesét, A szorgalmas és a rest leány történetét. A Cinka triót Paár Julcsi mentorálja.

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!